Längd: ca 96 min
Ursprungsland och -år: USA, 2001
Åldersgräns: 18
Finsk titel: Replicant - Tappajan kopio
Distibutör: Scanbox Entertainment Finland Oy (http://www.scanbox.fi)
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0238552
DVD-fakta: Anamorfisk vidbild; ljudspåret både som Dolby Digital 5.1 och Dolby Surround; textning på svenska, finska, danska och norska; bonus: otextad "behind the scenes"-dokument (22,47 min); text-info på engelska om van Damme, Dent, Rooker, regissören Lam och producenten Lerner; filmens trailer samt trailrar på Animal Factory, Highlander Endgame och Traffic.
Enhörningens poäng: 2

För att hitta en seriemördare gör polisen en klon av honom. Eftersom klonen har någotslags telepatisk förbindelse till mördaren hoppas man att klonen skall kunna leda polisen till mördaren. Van Damme gör rollen som mördare och klon och lyckas vara riktigt karismatisk som psykopat. Sist och slutligen är detta dock en totalt intetsägande våldsfilm som det är onödigt att slösa tid på.

Hong Kong regissören Ring Lam har gjort samma tabbe som de flesta österländska actionregissörer: han har flyttat till väst och försöker slå igenom i Hollywood. Så länge resultatet är skräp i stil med Replicant kan man bara önska att gubben åker tillbaka till Kina eller slutar göra filmer.
   Replicant berättar om en polis, spelad av Michael Rooker, som är närmast besatt av att jaga en psykopatisk seriemördare (Jean-Claude van Damme). Efter att mördaren än en gång lyckats komma undan kontaktas vår "hjälte" av FBI eller någon dylik instans. Det framgår att regeringen i smyg (naturligtvis) tagit fram en kloningsprocess i syfte att bekämpa terrorism. Den fruktansvärt långsökta idén är att göra kloner på terrorsterna och på så sätt få reda på vad de planerar. Nå, nu har man då gjort en klon på våran seriemördare och polisfabon får ta hand om klonen. Meningen med det hela tycks vara att missbehandla våran stackars klon (som i början naturligtvis (?) närmast beter sig som en nyfödd baby eller ett litet barn). Det är ju naturligtvis ett faktum att så fort vi väcker mördarinstinkten hos klonen springer han direkt till den riktiga mördaren. Problemet är att klonen inte riktigt vill bli en stygging hur än mycket man misshandlar honom. Så småningom kommer poliserna dock mördaren allt närmare på spåren och slutscenen (nästan) blir naturligtvis en ultimat kamp mellan den gode och den elake van Damme.
   Van Damme lyckas faktiskt göra en bra roll som psykopat. Han ser t.o.m. karismatisk ut i medellångt lugg. Jämför man mördar-Damme med rainman-Damme vinner mördaren 1-0 i utseende och karisma.
   Det berättar en hel del om filmen och dess persongalleri att tittaren för det mesta antingen sympatiserar med mördaren eller med ingen alls. Hjältepolisen är fruktansvärt motbjudande i sina aggressiva tag och resten av personerna finns egentligen till endast för att säga sina repliker.
   Replicant är en totalt intetsägande film som inte fungerar på något plan. Javisst försöker filmen ibland vara djup med scener som den där klon-Damme undrar vem han egentligen är, men djupare än en spark mellan benen blir det nog aldrig. På prat om sparkar så är filmen nog så våldsam, men fastän regissören kommer från Hong Kong fattas all den danslika koreografi som man vant sig med i österländska actionfilmer. Här är det bara ett enda brutalt sparkande ock slående. Undvik den här och ditt liv är litet bättre.

-Ben Roimola- 7.9.2001