Manus: Jon Spaihts, Damon Lindelof
Musik: Marc Streitenfeld
I huvudrollerna: Idris Elba, Michael Fassbender, Logan Marshall-Green, Guy Pearce, Noomi Rapace och Charlize Theron.
Längd: ca 124 min
Ursprungsland och -år: USA, 2012
Åldersgräns: 16

Det var säkert svårt för många att inte ha vissa förväntningar på Ridley Scotts storsatsning Prometheus. När en gigant som Scott återvänder till science fiction och dessutom, något som inte gick att dölja för de verkliga fansen även om man försökte hemlighålla det i det längsta, till sina egna rötter i Alien-serien är det svårt att inte gå och hoppas på nåt lite extra. Men vad var det sist och slutligen som levererades?

Att det här skulle bli en ny början på Alien-berättelsen klarnade rätt snart även för alla de som inte känt igen det mystiska skeppet från den första Alien-filmen redan i trailern. Med ett utgångsläge som garanterat tilltalar dem som tror att utomjordingar står bakom alla högre civilisationer på jorden ger sig en grupp vetenskapsmän, inspirerade av mystiska målningar av stjärnbilder funna världen över och sponsorerade av en döende miljardär, ut för att finna mänsklighetens rötter och sina egna möjliga gudar på andra sidan galaxen. Det de finner är en övergiven värld och som det verkar sina egna döda skapare för att inte tala om en hel del frågetecken och, naturligtvis, sin egen plågsamma undergång.

Det här låter kanske inte så illa och på det episka planet är Prometheus helt klart en succé. Med andra ord fungerar filmen alldeles utmärkt när det händer nåt och inte minst när besättningen möter sin död en åt gången. Problemen uppstår där emellan. Visserligen behövs det i en film i Alien-serien en hel del karaktärer. Vem ska man annars ta livet av? Men när karaktärerna känns endast halvt genomtänkta och ges repliker som får dem att framstå som lätt efterblivna är det svårt att inte börja vrida sig i biostolen av irritation. Kort och gott får man en känsla av att både historien och karaktärerna saknar vettiga motiv för det som sker och det de gör och sånt blir tröttsamt i längden.

När man dessutom har att göra med en hel rad duktiga skådespelare blir inte situationen mindre tragisk. Charlize Therons Meredith Vickers ska väl framstå som kall och ond, men lyckas bara vara tråkig. Noomi Rapace som Elizabeth Shaw lyser i aktionscenerna, men känns däremellan som allt annat än trovärdig i sina handlingar och uttalanden. Den enda karaktär som håller hela vägen ut är Michael Fassbender som androiden David. Leende, intelligent och lätt galen som en äkta Alien-android ska vara.

Det är väl inte omöjligt att Prometheus innebär en nystart på Alien-filmerna och att vi får se mera monster så småningom. I jämförelse med filmer som Alien vs. Predator har Prometheus trots allt en del att komma med. För egen del nöjer jag mig emellertid med originalen som lyckligtvis inte blir sämre på grund av ett halvt misslyckat försök till en ny början.

-Sofia Sjö- 6.8.2012