Längd: ca 133 min
Ursprungsland och -år: Storbritannien, USA 2006
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab
Filmens webbsida finns på http://wwws.warnerbros.co.uk/theprestige/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0482571/combined

Mycket lyckad drama om två scenmagikers rivalitet i den Viktorianska erans London.

Två trollkonstnärer, eller kanske vi kallar dem illusionister hellre, råkar ut för en tragisk olycka som gör dem till ärkefiender besatta att på var sitt håll skapa den perfekta illusionen och slå den andra i scenmagi.

Christopher Nolans film The Prestige är en film om hämnd, om besatthet intill (eller kanske t.o.m. över) gränsen av galenskap samt om konsten att fullständigt ägna sitt liv åt en enda uppgift. Den visar hur en del av oss är beredda till enorma uppoffringar för att nå våra mål.

Christopher Priests roman The Prestige, som filmen baserar sin handling på är enligt en text på Priests hemsida uppbygggd som ett trolleritrick: ”The novel itself is constructed like a stage illusion: because of misdirection, nothing can be taken for granted – revelations and unexpected twists occur at regular intervals.”. Det samma kan nog sägas även om Nolans film. Allt ligger egentligen framme för åskådaren att se, men uppmärksamheten fästs ändå just vid det som regissören vill.

Filmen är uppbyggd som en lök med flera olika lager av ”berättarröster” vilket för tittaren möjliggör att identifiera sig lika mycket med båda protagonisterna och egentligen upptäcka filmens värld genom dem båda. Precis som i sin första Hollywoodfilm Memento frångår regissören även här den lineära berättartekniken och mer eller mindre nystar upp berättelsen från slutet. Det kan kännas lite förvirrande i början, men så småningom faller pusselbitarna på plats

Tyvärr går Nolan aningen för långt i slutet av filmen och så att säga visar hur trollkonststycket gjordes. Helt onödigt, vid det laget har tittaren redan kommit till samma slutsats eller har åtminstone starka misstankar om hur läget egentligen är. Att Nolan nu understryker filmens slutkläm är egentligen inget annat än att underskatta tittarnas intelligens.

Men detta är sist och slutligen endast en liten skönhetsfläck i en annars mycket njutbar film. Regin är i övrigt fin och scenografin fantastisk. Rollprestationerna är i toppklass genom hela skådespelartruppen med Christopher Bale och Hugh Jackman i huvudrollerna som de två magikerna och bl.a. Michael Caine, Rebecca Hall och Scarlett Johansson i birollerna. Till och med David Bowie gör en liten men viktig roll; Bowies namn var för mig en total överraskning i sluttexterna och jag var tvungen att kolla i stillbilder från filmen att det verkligen var han.

The Prestige är en film om scenmagi och sålunda kan man ju fråga sig hur det egentligen är med dess fantastikinnehåll. Så som filmen är uppbyggd undrar man en lång tid om filmen ens har något sådant. Och så väl som berättelsen fungerade utan några som helst inlsag av science fiction eller fantasy blev jag i något skede orolig för att fantastikinslaget slutligen, om något sådant skulle komma, skulle kännas helt påklistrat och onödigt, något som berättelsen skulle lika väl ha fungerat utan. Men då sf-aspekten slutligen presenteras är det helt klart att filmen inte kunde fungera utan den. Fantastikinslaget är nödvändigt för intrigen och höjer samtidigt filmens temata till en ny höjd. En annan fråga är naturligtvis hur folk som går in för att se en ”normal” drama reagerar då de slutligen blir serverade en starkt fantastiskt kryddad drama.

The Prestige är en mycket njutbar upplevelse som jag hjärtligen rekommenderar för envar!

-Ben Roimola- 3.1.2006