Videons bildformat: tv (4:3)
Finsk titel: Pokémon elokuva hyr- och köpvideo, även som DVD
Distibutör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.pokemonthemovie.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Title?0190641
Enhörningens poäng: 8 för Pikachu the Movie, 6 för själva Pokémonfilmen

Tecknad japansk pokémon-film. Förutom själva filmen, som berättar om klonandet av världens mäktigaste pokémon, finns på bandet även en kortfilm om hur pokémon-varelserna firar sin semester. Ett måste för pokémon-fantasterna, de övriga klarar sig lika bra med en episod av tv-serien.

Pokémon är ett fenomen som började i Japan som videospel, utvidgades till bl.a. en tecknad tv-serie och spred sig via USA ända till oss. Att skriva en recension på en Pokémon-film är lite som att skriva en recension om en ny Star Wars-film: De som är fans ser den i vilket fall som helst, de som inte är fans förstår inte varför det blivit en så stor halå över det hela.
   För dem som inte känner till Pokémon förljer här ett kort sammandrag (de som är pokémon-specialister finner säkert en del fel i följande, men i stora drag borde det vara rätt): Pokémons värld är inte som vår, men ganska nära. Pokémon-världen befolkas förutom av människor även av varelser som kallas för pokémon. Det finns flere olika slags pokémon. En del ser ut som djur (däggdjur, fåglar, fiskar etc.) andra som sammanslagningar av djur och växter och en del som helt underliga ting. Pokémon-varelsernas intelligens varierar från ganska så lågt till långt över människans. En del människor försöker fånga olika slags pokémon-varelser och tämja dem. Dessa pokémon-tämjare mäter sin styrka sinsemellan genom att låta sina mer eller mindre tämjda pokémon-varelser kämpa mot varandra. Pokémon-kamperna är en världsomfattande sport som följs av så gott som alla människor. I det stora hela är nog pokémon-tämjarens och pokémon-varelsens förhållande nästan symbiotiskt. Pokémon tv-serien följer tre unga pokémon-tämjares äventyr. Pikachu är huvudpersonen Ashs första egna pokémon, den liknar närmast en glad gul hamster med stora ögon och öron.
   Pokémon the First Movie består egentligen av två filmer: först har vi kortfilmen Pikachu the Movie, eller Pikachu's Vacation eller vad man nu vill kalla den. Därefter följer själva filmen Pokémon the First Movie: Mewtwo Strikes Back, eller Pokémon the Movie eller vilket namn man nu sedan vill använda.
   Kortfilmen om Pikachus semester drar nog det längre strået av dessa två. Pikachu-filmen är en rolig berättelse om vad pokémon-varelserna egentligen gör då de inte är ute och flänger med sina tämjare. Kortfilmens humor och fart är närmare det som man är van med i Pokémon-tv-serien. Själva Pokémon-filmen är aningen långsammare och mycket allvarligare än åtminstone de avsnitt som undertecknad sett av tv-serien.
   Pokémon the First Movie: Mewtwo Strikes Back berättar om hur en grupp vetenskapsmän lyckas klona den ytterst sällsynta pokémonen Mew utgående från en bit Mew-fossil. Förutom att klona Mew "förbättrar" vetenskapsmännen varelsen och resultatet är världens mäktigaste pokémon Mewtwo. I genuin frankenstein-anda vänder sig Mewtwo mot sina skapare och soppan är klar.
   Filmens bildspråk är bekant från de flesta billiga japanska animationer. Vill man se bra japansk animation rekommenderas i stället t.ex. någon film av Hayao Miyazaki (Tonari no Totoro t.ex. passar bra för hela familjen, medan Mononoke Hime är mer en vuxenfilm). Det lustiga är att tv-serien egentligen använder radikalare klipp och effekter än långfilmen. I Pikachus semester finns ändå en del otroliga psykedeliska effekter kvar.
   Den finska dubbningen är gjord med samma röster som i tv-serien och är faktiskt riktigt lyckad (bättre än de tillkonstlade Disney-dubbarna åtminstone).
   För pokémon-fans är filmen naturligtvis ett måste. För den som endast vill bekanta sig med pokémon-världen ger nog kortfilmen, eller en episod av tv-serien, alldeles tillräckligt.

-Ben Roimola- 7.1.2001