Längd: ca 107 min
Ursprungsland och -år: USA, 1968
Finsk titel: Apinoiden planeetta
Distibutör: FS Film (http://www.fs-film.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.foxhome.com/planetoftheapesdvd/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0063442
DVD-fakta: Anamorfisk vidbild; ljudspåret är ommixat till Dolby Digital 5.1; textning på svenska, finska, danska, norska, isländska, engelska för hörselskadade, tsekkiska, ungerska, polska, portugisiska och hebreiska; bonus: trailers på alla fem Planet of the Apes-filmer samt 20 stillbilder (produktionsskisser, bilder på skådespelarna med och utan sina masker, bilder från filmningen etc.).
Enhörningens poäng: 8

Sf-filmklassiker om en grupp astronauter som krashlandar på en planet där aporna är den härskande och intelligenta djurrasen och människorna inte mycket mer än i skogen levande vildar. Filmen har klarat tidens tand förvånansvärt väl och kan utan tvekan sägas höra till "sf-allmänbildningen".

Filmproducenten Arthur P. Jacobs kom i kontakt med den franska författaren Pierre Boulles roman La planète des singes redan innan den publicerades 1963. Boulle var redan då känd för romanen Le pont sur la rivière Kwai, som transformerats till filmen The Bridge on the River Kwai. Efter ett idogt arbete lyckades Jackobs få 20th Century Fox att nappa på idén och resultatet blev en av 60-talets stora sf-filmer.
   Planet of the Apes blev en stor succe och filmen är välförtjänt sin specialOscar för John Chambers otroliga apmasker. I moderna ögon ser maskerna aningen styva ut, men det görs nog filmer än idag med sämre maskering. Filmen har även i övrigt stått väl emot tidens tand och den (som jag) som sett filmen senast som barn blir nog överraskad över hur cynisk och politisk filmen ställvis är.
   Planet of the Apes berättar alltså om en grupp astronauter som är på väg till en avlägsen planet för att undersöka och möjligen kolonisera den. Av någon anledning krashlandar deras rymdfarkost på en ödslig planet som visar sig vara bebodd av apor och människolika varelser. På denna apornas planet är människan inget mer än ett skadedjur som de intelligenta aporna jagar och våra astronauter tas naturligtvis för vanliga dumma människodjur, inte intelligenta varelser.
   Att sätta människan i de övriga djurens ställning ger filmmakarna naturligtvis en läcker möjlighet att å ena sidan skapa helt enkelt en lustig omvänd historia, men samtidigt å andra sidan kommentera vår värld. Apornas samhälle är ett väl uttänkt och trovärdigt klassamhälle där de vetenskapliga framstegen styrs av en stram religion och den politiska ledningen.
   Med alla sina trevliga små detaljer känns det otroligt att filmen ändå lyckas presenterar otroliga tabbar i stil med att huvudpersonen i inget skede alls undrar över hur det kommer sig att aporna talar perfekt engelska och använder exakt samma alfabet som han själv.
   Planet of the Apes har alltså sina brister,men för en över 30-årig sf-film är den ännu otroligt sevärd och t.o.m. aktuell i sina iakttagelser.

-Ben Roimola- 21.9.2001