hyr- och köpDVD.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0076535/combined
  • Skivan innehåller förutom originalljudspåret på engelska även en fransk, spansk och tysk dubbning. Alla ljudspår är mono.
  • Textning på svenska, finska, norska, danska, engelska för hörselskadade, franska, grekiska, holländska, italienska, spanska och tyska.

• Filmens trailer.

Enhörningens poäng: 4.

Orsaken till att denna film gjordes är att dess föregångare The Land that Time Forgot och At the Earth's Core blev mer eller mindre framgångar. Den sammanbindande faktorn i dessa tre filmer är att de baserar sig på Edgar Rice Burroughs berättelser. I filmen The Land that Time Forgot reser en grupp forskare till Caprona som ligger mitt på Sydpolen. I At the Earth's Core reser man in i jordens centrum där landet Pellucidor ligger. I filmen jag här recenserar återvänder vi till Caprona för att rädda en äventyrare som blivit kvar där. En annan sak de här filmerna har gemensamt är att alla är regisserade av Kevin Connor och att en av rollpersonerna är Doug McClure. Som en liten fotonot kan nämnas att manuset till första filmen skrevs av den kände sf-författaren Michael Moorcock och James Cawthorne.
   Filmen inleds med att ett skepp anländer till Sydpolen. På båten finns en grupp personer som är på väg att söka efter Bowen Tyler som blivit kvar efter en tidigare expedition. När sedan Major Ben McBride, pressfotografen Lady Charlotte Cunnigham, vetenskapsman Dr Edwin Norfolk och mekanikern Hogan ger sig av med ett flygplan, möter de en flygande "skräcködla". Denna förhistoriska fågel förstör propellern på planet och gruppen tvingas nödlanda på någonting som får mig att tänka på Teneriffa, inte på att de är mitt på sydpolen. Efter att först mötte en stegosaurus eller liknande möter de Ajor. Ajor är en grottmänniska med 70-tals permanent, makeup och en dräkt som får en att tänka på allt annan än grottmäniska. (Mera troligt en kvinnlig Tarzan.) Sedan får vi veta att det i Caprona bor två slags människor: Na-Gaser och Galoner. Ajor är Galon och mycket "mänsklig" medan Na-Gaser som är deras fiender är onda, fula och offrar galonerna till deras vulkangud. När sedan Tyler och hela Galon-stammen blivit tillfångatagen av Na-Gaserna ger sig våra hjältar iväg för att rädda dem. Där har vi sedan hela filmen i ett nötskal. Mera vill man ju inte berätta.
   Det som jag personligen gillar med denna film är att berättelserna är skrivna under en tidsera då allt var möjligt. Detta märks tydligt med scener där man går klädd i minikjol fast man är mitt på Sydpolen. Tyler har lärt alla har prata engelska, Na-Gaserna påminner om samurajer och har sin boning i The Mountain of Skulls, som skulle göra Skeletor i He-Man grön av avundsjuka.
   Dinosaurierna ser ut som om de levat allför länge och effekterna i sin helhet är inte mycket att hurra för. Enligt en vän var de tidigare filmerna rätt så bra, men den här är nog bara fort ihopsatt för att kunna rida på föregångarnas framgång. Dialogen är fullständigt meningslös och humorn lyser väldigt starkt med sin frånvaro. Och är det något som denna film skulle behöva så är det humor. Nu är allt så allvarligt, så allvarlig och det gör inte filmen bättre.
   Specialeffekterna ser verkligt hemgjorda ut och "stop motionen" är nog inte vidare lyckad. En del av effekterna är nog gjorda med handdockor och resten med frontprojektion.
   Det går att se denna film, men ställ inte stora krav för då blir du bara besviken. Kanske en av orsakerna att se filmen är för nostalgins skull. Det är ju inte så länge sedan denna film gjordes, och jämfört med idag är ju effekterna inget vidare, men det är ju ändå på något vis en sorts kulturgärning att ge ut den. Men vore det inte ändå bättre att de ge ut alla tre filmerna i en box. Då kanske det vore någon sorts idé. Men tyvärr inte på det här viset. Läs i stället böckerna eller ännu bättre, läs John Carter- och Tarzan-böckerna.
   En verkligt stor besvikelse är också det att det inte finns något extramaterial på denna DVD. Det skulle ju ändå finnas möjlighet att lägga in en hel del info om t.ex.Edgar Rice Burroughs. Men det enda vi får är en kort trailer. Fast sen så är ju trailern bättre än själva filmen.

-Kenneth Lindholm- 28.3.2004