Ursprungsland och -år: Japan, 2006
Åldersgräns: 13
hyr- och köp DVD
Filmens webbsida finns på http://www.so-net.ne.jp/movie/sonypictures/homevideo/paprika/, den officiella engelska sida fins på http://www.sonyclassics.com/paprika/.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0851578/combined

• Skivan innehåller förutom originalljudspåret på japanska även dubbade versioner på engelska och tyska. Alla ljudspåren är Dolby Digital 5.1.
  • Textning på svenska, finska, norska, danska, isländska, engelska, engelska för hörselskadade, arabiska, bulgariska, grekiska, hebreiska, hindi, holländska, kroatiska, polska, portugisiska, rumänska, slovakiska, spanska, tjeckiska, turkiska, tyska och ungerska.

• Kommentarljudspår med regissören och andra i filmteamet (japanskt ljudspår textat på engelska, holländska och tyska).
  • Trailers: Cowboy Bebop (1,54 min, vidbild, engelskt ljudspår, textning på holländska och tyska), Memories (0,57 min, vidbild, engelsk trailer, textning på holländska och tyska), Tekkonkinkreet (2,05 min, anamorfisk vidbild, engelskt ljudspår, textning på holländska och tyska), Tokyo Godfathers (1,39 min, vidbild, engelskt ljudspår, textning på holländska och tyska)

Skulle det inte vara spännande om man kunde dela sina drömmer med sina vänner? Istället för att försöka beskriva det man upplevt under nattens tysta timmar kunde man ta sina bekanta med in i drömmen och uppleva allt tillsammans. En trevlig tanke, inte sant? Eller kanske inte. I Satoshi Kons Paprika är det just detta vi får uppleva. Den nya uppfinning DC Mini gör filmer av människors drömmer och tillåter terapeuter att hjälpa psykiskt störda individer att reparera olika mentala skador. Allvarliga problem uppstår emellertid när den nya uppfinningen hamnar i fel händer. Plötsligt riskerar alla som kommit i kontakt med maskinen att dras med i en galnings drömparad och sakta men säkert börjar dröm och verklighet flyta samman. Frågan är emellertid vem som står bakom och om filmens hjältinna, drömvarelsen och forskaren Dr. Chibas alter ego, Paprika ska kunna rädda dagen.

Paprika är ett färgsprakande thrilleräventyr som med humor och fantasi tar till vara på animes alla möjligheter. Här möter oss således en mångdimensionerad värld med de mest fantastiska karaktärer och händelseförlopp. Inte minst den återkommande paraden i filmen sprudlar av färger och former och borde väcka ett litet leende hos även den mest hårdhudade. Berättelsen byggs emellertid upp kring en genomgående idé som gör att även de mest oväntade händelseförloppen känns logiska. Paprika erbjuder kanske inte samma djup eller tittarupplevelse som t.ex. Ghost in the Shell, men den är ändå en film med en tydlig tanke som man i mångt och mycket lyckats genomföra till slutet.

Vissa svaga punkter har ändå Paprika. Trots att filmen har en genomarbetad historia som på ett logiskt sätt kombinera dröm och verklighet känns ändå en del av filmens vändningar aningen överdrivna eller malplacerade. Svagheterna har här kanske att göra med en del av filmens karaktärer. Medan man naturligtvis försökt ge alla huvudkaraktärerna någon typ av bakgrund och förståelig kärna har kanske ändå mera energi gått till att skapa världen som allt utspelar sig i. De trauman som ska driva karaktärerna blir således i vissa fall för ytliga och i andra fall onödigt komplexa. Filmens blandning av humor och thriller är på sitt sätt fascinerande, men gör också ibland, tyvärr, berättelsen aningen ojämn. Som helhet är Paprika ändå en fascinerande animeupplevelse som visar hur många dimensioner denna typ av film kan ha.

-Sofia Sjö- 25.9.2007