Manus: Travis Beacham och Guillermo del Toro
Musik: Ramin Djawadi
I huvudrollerna: Idris Elba, Charlie Day, Burn Gorman, Charlie Hunnam och Rinko Kikuchi
Längd: ca 132 min
Ursprungsland och -år: USA, 2013

Sommarens stora actionrulle med enorma robotar som slåss mot ännu större monster. Filmen är faktiskt bättre än vad premissen låter förstå.

Jag har aldrig varit värst intresserad varken av japanska jättemonsterfilmer (s.k. ”kaiju”-filmer typ Godzilla) eller historier om jättelika ”mecha”-krigsrobotar. Guillermo del Toros senaste film, Pacific Rim, berättar om en nära framtid där mänskligheten slåss mot jättelika monster med hjälp av jätterobotar.

Jag hade alltså inga större förväntningar på Pacific Rim, men måste medge att jag blev positivt överraskad. Nej, Pacific Rim är ingen djuplodande science fictionberättelse, men som renodlad action fungerar den hur bra som helst.

Guillermo del Toro sparar inte på krutet. Filmpubliken får ögonen och öronen fulla med jättemonster och jätterobotar från första början. Men del Toro kan sin sak! Filmen flyter fram som kvicksilver utan att vare sig bli långtråkig eller snubbla över interna ologiskheter. Åtminstone för undertecknad gick filmens dryga två timmar hur snabbt som helst.

Manusförfattaren Travis Beacham, som förutom manuset också ligger bakom själva berättelsen, har han med gjort ett bra jobb. Monstren och jätterobotarna presenteras på ett för filmen trovärdigt och logiskt sätt. Och för en gångs skull känns det inte som om USA skulle vara det enda landet i världen, utan här är hotet globalt och också hjältarna verkar vara aningen mer internationella.

Beacham och del Toro har också helt klart sett en och annan kaiju-film och både läst mecha-manga och sett en mängd av den rätta sortens anime-filmer. Det finns ingen annan förklaring till att de klarar av att på ett så lyckat sätt presentera ”alla” klichéer som hör dessa genrer till. Ta som exempel den mörkhyade buttra ledargestalten Stacker Pentecost, spelad av Idris Elba, hans karaktär, t.o.m. utseendet och minspelet, kunde vara direkt plockat ur en mängd olika mangaserier. Samma sak med forskarparet spelat av Charlie Day och Burn Gorman; skulle Pacific Rim vara en manga skulle dessa två ”vetenskapsmän” nästan konstant ritas som små kivande chibi-karaktärer.

Tyvärr lyckas Beacham & del Toro mindre väl med andra mer vanliga klyschor: då våra jätterobotar nu för en gång måste styras av två personer och vi har bevis på att pilotparet kan bestå av en man och en kvinna, varför blir det då ändå den manliga piloten som ”trycker på knappen” och räddar världen? Och hur kommer det sig att personalen i filmens robotkontrollstation verkar bestå av enbart män? Beacham & del Toro kunde ta exempel av John Carter eller The Avengers om de tror att man inte kan ha kvinnor i allslags roller i moderna actionfilmer.

Men tillbaka till Pacific Rim, visuellt har del Toro &co skapat en enormt fin actionfilm. De massiva robotarna, storstäderna kryllande av små mäniskor, ja allt ser helt enkelt fantastiskt bra och trovärdigt ut. Och fastän filmen inte har något större djup gör del Toro ändå ett försök på att visa en hurdan fruktansvärd kaos livet för en vanlig stadsbo skulle vara då ett massivt monster stiger upp från havet och börjar jämna en stad med marken. Men visst skulle det ju vara intressant om man i en actionfilm för en gångs skull ordentligt skulle behandla problemet med den enorma förstörelse som räddandet av världen i sådana här filmer oftast för med sig. Fast jag gissar att de som sitter på pengarna anser att filmer om återuppbyggnad inte är tillräckligt lukrativa.

-Ben Roimola- 3.8.2013