On the Edge

[Pärmen på On the Edge.]
Regi: Helen Mirren (1), Mary Stuart Masterson (2)
och Anne Heche (3).
Manus: Crisping Whittell, baserar sig på Keith Laumers novell Placement Test (1), Mary Stuart Masterson, baserar sig på Bruce Holland Rogers' novell Lifeboat on a Burning Sea (2), Anne Heche, baserar sig på Walter M. Miller Jr's novell Command Performance.
Musik:
I huvudrollerna: Andie Macdowell, Beverly D'Angelo, Paul Rudd, David Hyde Pierce, Joel Grey, John Goodman
och Sydney Tamiia Poitier.
Längd: ca 93 min (ca 3*25+18)
Ursprungsland och -år: USA, 2000
Finsk titel: Unennäköä
Distibutör: Paramount / Finnkino (http://www.finnkino.fi/videot)
hyrvideo.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0285820
Enhörningens poäng: 6

En samling med tre korta sf-filmer. Videon är helt klart riktad till en publik som antingen inte gillar sf, eller inte vet att sf kan vara även annat än action. En uppfriskande annorlunda sf-upplevelse.

Episodfilmen On the Edge är ett intressant kapitel. Här har vi en videokassett som till det yttre inte ser ett dug sf-aktig ut. Enligt fodralets "informationsblock" kan filmen klassas som "drama". Bildmässigt kunde kasetten verkligen lika väl innehålla något i stil med Fried Green Tomatoes eller någon annan "kvinnofilm". Texterna på kasettfodralen har inte heller de så mycket med science fiction eller fantasy att skaffa, nåja, kloning nämns ju nog. Men har man hållit på med sf litet mer innehåller texten vissa nyckelord som får en sf-fan att haja till: "Keith Laumer, Bruce Holland Rogers, Walter M. Miller Jr och Hugo".
   On the Edge innehåller tre kortfilmer samt en ramberättelse som mer eller mindre binder ihop berättelserna. De tre kortfilmerna är alla regisserade av kvinnor som är mer kända som skådespelare: Anne Heche, Mary Stuart Masterson och Helen Mirren.
   Alla tre episoder baserar sig på sf-noveller och är utan minsta tvekan sf. Den första historien är en humoristisk berättelse om en nästan dystopisk värld där alla skall vara lyckliga och där t.ex. en del av befolkningen får lov att genomgå lobotomi för att de är för intelligenta för de trista jobb som finns att erbjuda. Novellen som filmen grundar sig på är Keith Laumers Placement Test.
   Film nummer två baserar sig på Bruce Holland Rogers' novell Lifeboat on a Burning Sea, som förövrigt vann Nebula-priset 1996. The Other Side, som kortfilmen heter, berättar om en vetenskapsman som försöker utveckla kloning och överföring av medvetande från människa till klon.
   Den tredje kortfilmen heter Reaching Normal och baserar sig på Walter M. Miller Jr:s novell Command Performance. Filmen berättar om en kvinna som får telepatisk kontakt med en främmande man.
   Vad är då den gemensamma nämnaren mellan dessa filmer? Alla tre har kvinnor i de största rollerna, två till och med som som huvudpersonen. Två av filmerna är sf av den typen där människorelationer är viktigare än någon sf-idé. Jag känner mig lockad att säga att den gemensamma nämnaren är människorelations-sf, men det är inte helt sant, lika litet som det skulle vara sant att säga att alla tre har kvinnor i huvudrollerna. Den gemensamma nämnaren får väl lov att bli den yttre: alla tre filmer är regisserade av kvinnliga skådespelare samt naturligt vis att alla filmer är sf.
   Eftersom ingen av regissörerna är speciellt känd som sf-skådespelare skulle det vara intressant att veta hur regissörerna kommit fram till det gemensamma beslutet att göra sf-filmer. Kanske de alla är sf-fans? Kanske producenten gillar sf och beslöt att göra något som kunde visa att science fiction inte alltid behöver vara rymdaction (eller action överhuvudtaget)? Vem vet.
   Jag gillar kortfilmer, men On the Edge var nog sist och slutligen inte någon topp-prestation. Den första kortfilmen, Happy Birthday, föll mig mest i smaken. De två andra var litet väl (melo)dramatiska. Kanske jag bara blivit avtrubbad av allt action-sf jag sett. Eller kanske varje skådespelare inte har just det som krävs för att bli en hygglig regissör.
   Gillar du tv-serier som Twilight Zone, Amazing Stories eller The Outer Limits kan du väl gilla även On the Edge. Möjligheterna att hitta något man gillar är ju i alla fall trefalt bättre än för en vanlig långfilm.

-Ben Roimola- 2.7.2002