[Pärmen på Anna är online]

Anna är online
Författare: Stefan Nyman
Förlag: Söderströms
Utgivningsår: 2008
ISBN 978-951-52-2572-6

Man har kanske trott att Åbo är en trevlig ort för unga studerande, men läser man Anna är online börjar man tvivla på det. Folk man blir bekant med och kanske till och med förälskar sig i kan ha mörka förflutna, och stadens kajor är de som verkligen har kontroll över allt som händer. Eller är det bara så att man börjar inbilla sig märkliga saker om man i stället för att studera satsar mest på att antingen festa (supa) eller sitta och chatta med kompisar via internet?

Med Anna är online vann Stefan Nyman (f. 1982) Söderströms romantävling i våras, och i höst ges boken ut på både svenska och finska (på finska som Anna on-line av förlaget Teos). Nyman kommer från Närpes, men studerar själv litteraturvetenskap och folkloristik vid Åbo Akademi. Anna är online är hans debutroman.

Boken börjar som en vanlig berättelse om studieliv i Åbo. 25-åriga Samuel och 24-åriga Anna festar, dricker och har roligt tillsammans. De kommer bra överens och förälskar sig så småningom i varandra. När de inte träffas håller de kontakt genom att chatta via internet. Men det är där som allt plötsligt börjar gå mot mörkare håll. Ibland verkar den som chattar i Annas namn vara en helt annan person ­ eller är det ens en person? Och varför går lampor i Annas bostad sönder hela tiden? Kompisen Pentti har som hobby att tolka drömmar, både egna och andras, och han blir allt mer orolig. Själv vaknar han upp kallsvettig och andfådd gång på gång.

Vartefter berättelsen går framåt blir det allt svårare att förstå vad som egentligen händer. Huvudpersonerna tappar greppet om verkligheten. Kajorna däremot verkar organisera sig och bevakar allt. Samuel super för mycket. Är det han som blir knäpp, eller är det nån som spökar? Handlar det rentav om reinkarnation?

Stefan Nyman skriver på ett trovärdigt sätt om de tre unga huvudpersonernas vardagsliv, tankar och känslor. Hör man själv till generationen som har suttit och chattat under studietiden är det lätt att identifiera sig med dem. Och det gör det också lite extrakusligt sedan då saker och ting börjar spåra ur. Det händer betydligt märkligare saker än vad man väntar sig efter att ha läst bokens första del på cirka 50 sidor.

Stämningen påminner om sånt som till exempel Stephen King brukar skriva. Till all lycka är Anna är online dock inte lika överdrivet lång som Kings böcker brukar vara. Det är en stark bok, för att vara en debutroman av en 26-åring. På baksidan står det att Nyman har åstadkommit den kanske "mest spännande bok som skrivits på svenska i Finland". Det låter överdrivet, men vem vet vad han hittar på i framtiden. Begåvad är han helt klart.

-Michael Karlsson- 15.10.2008