Dokumentärens webbsida finns på http://www.nationalgeographic.com/ngbeyond/rings/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0312999
  • Bildformatet är vanligt tv-format (4:3). Bildkvaliteten är dock mycket bra, även i de historiska filmsnuttarna från första världskriget etc.
  • Ljudspåret är i stereo.
  • Textning på svenska, finska, norska och danska.
  • Inga.

Vet du inget om J.R.R. Tolkiens liv och bakgrunden till hans mästerverk Sagan om ringen ger den här dokumentären säkert en hel del. Är du en Tolkien-fan som vet t.ex. om Tolkiens fascination av det finländska nationaleposet Kalevala har du inget nytt att hämta här.

National Geographics dokumentär Beyond the Movie The Lord of the Rings kommer åtminstone i USA, Storbritannien och Australien med det paket av filmens novemberupplaga som innehåller bokstöden etc krimskrams. Här i norden är det dock två skilda bolag som distribuerar själva filmen och National Geographics dokumentär. Hos oss kommer således dokumentären inte med i den stora boxen, utan man får lov att köpa den separat.
   Beyond the Movie The Lord of the Rings-dokumentären är litet tveeggad. Käner du inte till Tolkien eller Sagan om ringen desto mer än att du läst trilogin eller sett filmen finner du säkert dokumentären intressant och har en hel del att hämta ur den. Men är du en mer inbiten fan och känner redan till något om Tolkiens liv och bakgrunden till hans storverk ger dokumentären inte mycket i handen. Dokumentärens webbsidor kan dock rekommenderas till alla, de är mycket informativare och går litet djupare än själva dokumentärfilmen.
   På DVD:n är dokumentären indelad i åtta kapitel: Introduction, J.R.R. Tolkien, The Anglo-Saxons, The Armoury, The Elves, Kalevala, World War II och Expedition. Materialet i dessa flätas delvis in i varandra, t.ex. berättas det naturligtvis om Tolkien egentligen genom hela dokumentären. I stora drag kan man säga att dokemntären berättar om Tolkiens liv och hur Sagan om ringen kom till, om Tolkiens fascination av det finska språket och nationaleposet Kalevala samt om Peter Jacksons film.
   Av dessa känns det som om man skulle lägga ner mest tid på Tolkiens intresse till Kalevala och det finska språket. Personligen tycker jag att man drar kanske litet väl långt gående slustsatser om Finland och alverna, men visst är det sant att Tolkien var mycket intresserad av Kalevala och att han använde det finska språkets struktur som inspirationskälla för de alviska språken.
   Det här med att dra litet väl långt gående slutsatser är även i övrigt dokumentärens stora problem. Användningen av sunt förnuft och egen hjärna är alltså mer än tillåtet även vid intagandet av denna dokumentär.
   Dokumentärens behandling av Tolkiens liv är ganska underligt. Förenklat kan man säga att utgår man från vad National Geographic berättar så var Tolkien i första världskriget och skrev sedan Sagan om ringen. Naturligtvis hade både det första och det andra världskriget en stor inverkan på Tolkiens liv, men nog gjorde han ju en hel del annat än krigade och Sagan om ringen föddes ur flere källor än edast krigsangsten.
   Dessutom är det lustigt att vi inte en enda gång får höra Tolkiens röst. Jag vet inte om det finns några filmsnuttar med honom, jag skulle vara mycket förundrad om det inte fanns, men jag vet med säkerhet att det finns ljudupptagningar där Tolkien t.ex. läser upp texter på alviska. Gör man en dokumentär om Tolkien och Sagan om ringen så kunde man nog visa mer om herrn själv än några fnuttiga fotografier. Eller har rättighetsinnehavarna krävt mera än National Geographic varit färdig att betala?
   De delar av dokumentären som koncentrerar sig på Peter Jacksons filmadaption av trilogins första bok är inte så värst speciella de heller. Har du sett de dokumentärer och intervjuer som kommer med den i augusti utgivna Sagan om ringen DVD:n har du sett största delen av skådespelar- och filmmakarintervjuerna som finns i National Geographics dokumentär. Visserligen finns här vissa korta filmsnuttar som inte visats förr (t.ex. mer från hobbitarnas fest i början av filmen och utdelningen av Galadriels gåvor då truppen fortsätter sin färd från Lothlorien). Kanske någon av intervjuerna också är litet längre eller klippt på ett annat sätt än i de dokumentärer som finns på själva filmens bonusskiva. Det märks dock klart att National Geographics team har använt sig av samma grundmaterial som de filmteam som gjort dokumentärerna på film-DVD:n.
   Hör du till de fans som absolut vill ha allt som har med Sagan om ringen att skaffa har du naturligtvis inget annat val än att köpa skivan eller videon. Är du dock endast ute efter en intressant dokumentär om Tolkien eller filmen och redan äger The Fellowship of the Ring på DVD äger du en hel del bättre dokumentärmaterial på filmens bonusskiva.

-Ben Roimola- 15.9.2002