Manus: Robert L. Baird, Daniel Gerson och Dan Scanlon
Musik: Randy Newman
I ljudhuvudrollerna: Billy Crystal, John Goodman och Helen Mirren
Längd: ca 103 min
Ursprungsland och -år: USA, 2013

Disney/Pixar-film där vi får veta hur monsterhjältarna i den tidigare filmen Monsters Inc egentligen träffades på universitetet och blev vänner.

Årets Pixar-film tar oss tillbaka till världen i Monsters Inc. Monsters University fungerar som en prolog till den över tio år gamla Monsters Inc och vi får nu se berättelsen om hur våra två hjältar, det håriga monstret James P. Sullivan och ögat Mike Wazowski börjar studera vid monsteruniversitetet och småningom blir vänner.

Amerikanskt universitetsliv, vänskap och laganda finns på menyn, men också den viktiga lärdomen om att man kan bygga upp ett fantastiskt liv även om man inte alltid uppnår alla sina drömmar.

Innehållsmässigt finns alla pusselbitar nog på plats, vad annat kan man vänta sig av en Disney-animation, men den där lilla extra kryddan fattas. Monsters University är en trevlig film som man nog ser gärna, men åtminstone för mig fattades det där lilla något som skulle få filmen att leva kvar i mitt minne och få mig att vilja se filmen fler gånger.

Tekniskt sett verkar Monsters University inte lika revolutionerande som en del tidigare Pixar-filmer. Då Monsters Inc fick sin premiär var det mycket prat om hur naturtroget Sulley-monstrets päls var. Nu når Monsters University biograferna utan någon speciell teknisk fanfar. Datoranimationen har helt enkelt blivit en fullt godtagbar animationsform bland alla andra och animatörerna har redan för en tid sedan nått den nivå då de i princip kan göra vad som helst. De tekniska finesserna, om de ens existerar, ligger på en nivå som inte märks för en vanlig åskådare. Det ser helt enkelt just så bra ut som man kan vänta sig.

Ett utmärkt exempel på att man genom datoranimation nuförtiden kan skapa hurdan visuell stil som helst är kortfilmen The Blue Umbrella, som visas som förfilm till Monsters University. En liten enkel romantisk berättelse om ett blått paraply som finner sin livs kärlek. En enkel berättelse som egentligen inte ser på något sett extra ut, men då man inser att filmens hela fotorealistiska värld är en datoranimation kan man inte annat än lyfta på hatten åt animatörerna. Pixars kortfilmer håller alltid måttet!

Nägra ord ännu om den tekniska sidan av Monsters University. På den enda pressvisningen i Åbo visades den finskdubbade versionen av filmen. Jag brukar föredra att avnjuta filmer med originalljudspåret, men jag måste medge att den finska versionen var lyckad. Dialogen kändes för det mesta helt naturlig, vilket verkligen inte varit fallet med många tidigare Disneyfilmer. Så har vi det här med 3D. Den version av Monsters University jag såg var ”tredimensionell”, men de 3D-effekter filmen använde sig av var så minimala att jag undrar varför jag överhuvudtaget blev tvingad att sitta med 3D-glasögonen på näsan. Funderar du alltså om du skall välja en visning med 3D eller den normala versionen av filmen rekommenderar jag den normala versionen. Det är inte värst mycket 3D-effekter du går misste om ifall du väljer 2D-versionen, så det är helt enkelt inte värt att betala extra för att få sitta med 3D-glasögon på näsan i över 100 minuter. Man kan ju alltid hoppas att filmmakarna äntligen börjar förstå att hela 3D-grejen är helt onödigt effektmakeri som de kan sluta med så snabbt som möjligt.

Är du en stor fan av Monsters Inc finns det ingen orsak för dig att inte se Monsters University. Samma sak om du helt enkelt vill se en trevlig animerad ”familjefilm”. Som bonus kommer ännu den njutbara kortfilmen The Blue Umbrella.

-Ben Roimola- 2.8.2013