Sunshine
Författare: Robin McKinley
Förlag: Jove Books
Utgivningsår: 2003
ISBN 0-515-13881-9
Författarens hemsida.
Är du intresserad av att köpa boken och använder någon av följande länkar stöder du samtidigt Enhörningen (OBS: du binder dig inte till att köpa något endast genom att klicka på länkarna, så klicka på bara, det är helt ofarligt):

De första sidorna av Robin McKinleys Sunshine erbjuder en smått paradoxal läsupplevelse, i varje fall om man som jag läser en upplaga av boken med en pärmbild föreställande ett mörkt, gotiskt rum. Den värld som öppnas upp för en är nämligen allt annat än svart och magisk. Berättarrösten tillhör ingen själlös vampyr eller framstående magiker utan Rae Seddon, en bagare som jobbar på sin styvfars lilla Coffeehouse. Rae, mera känd som Sunshine, lever rätt långt för sitt jobb. Hon är emellertid ingen ensamvarg, utan omringas av en överbeskyddande mor, en pålitlig pojkvän, en förstående styvfar, bråkiga småbröder plus en hel rad stamkunder och medarbetare. Ändå känner sig Rae av någon orsak smått rastlös. Istället för att spendera måndagskvällen med att se på film med sina nära och kära väljer hon att köra ut till sjön där familjen en gång hade en stuga. En gång innan the Voodoo Wars, kriget mellan människorna och ”de andra”. Det som sedan händer vid sjön förändrar allt.

Sanningen om Rae och hennes värld öppnas upp för läsaren genom korta kommentarer mera eller mindre mellan raderna och små utläggningar om det ena eller det andra utan några desto större avslöjanden. Helt klart blir det emellertid för alla att Rae inte lever direkt i vår vanliga värld när hon efter att ha nått sjön blir kidnappad av vampyrer. Rae, som alltid haft lite av en passion för de andra, en passion som dock alltid enbart varit på avstånd, berättar medan hon genomlever några av de värsta dygnen av sitt liv, vad hon vet om vampyrer. Allt hon vet gör en sak klar: det finns ingen chans att hon kommer att överleva detta. När hon kedjas fast bredvid en mystisk vampyr i en stor sal i en gammal villa börjar nedräkningen till hennes död. Vampyren är dock inte villig att falla till föga för sina fångvaktare med en gång och göra slut på Rae. Dygnen vid sjön blir istället nedräkningen för Raes nya liv, eller hennes upptäckt av den sida av sig själv hon hittills förträngt.

Även om Rae ser sig själv som vem som helst, så är hon inte det. I en dröm under fångenskapen vid sjön kommer ett gammalt minne tillbaka. Det rör henne och hennes farmor och det hennes farmor en gång lärde henne: att förvandla en sak till något annat. Rae vill vara Sunshine Seddon, sin mors dotter, men hon är född Raven Blaise, ett namn som varje person med kontakter till magiska kretsar känner till. Blaise var en gång en betydelsefull magikersläkt, idag är Rae den enda kvarlevande. Hon ser sig inte som en mäktig magiker, men det blir så småningom tydligt att hon har förmågor ingen kunnat ana. Sunshine handlar således om ett uppvaknande, ett mognande och ett erkännande av det annorlunda i en själv. Men historien handlar också om en annorlunda vänskap, vänskapen mellan en människa och en vampyr som förs samman av en gemensam fiende. Och så om bakelser förstås, bakelser av alla slag och mödrar, skuldkänslor, vänskap, solsken, magi och kärlek.

Kanske är det just denna blandning av allt möjligt som gör Sunshine till en sådan fantastisk läsupplevelse. Här möts en vanlig och magisk värld på ett sätt som driver en framåt i en önskan om att få veta ännu lite mera och varje avslöjande drar en djupare in i berättelsen. Men här möter oss också en hel rad fascinerande karaktärer som även de konstant avslöjar nya sidor hos sig själva för läsaren. Det är inte utan orsak som Sunshine har liknats vid Buffy the Vampire Slayer och jag kan som Buffy-fan inte låta bli att göra en jämförelse. Sunshine är inte Buffy, men den vänskap mellan bokens alla karaktärer och den härliga blandningen av verklighet och magi som framträder påminner helt klart om allt det bästa i Buffy. Om man således älskar Buffy bör man verkligen ge sig tid för Sunshine, men även om man aldrig insåg charmen med vampyrdråparen från Sunnydale är boken definitivt värd att läsas.

-Sofia Sjö- 29.5.2008