Finsk titel: Max Knight cybervelho
hyrvideo
Distibutör: Finnkino (http://www.finnkino.fi/videot)
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0237446
Enhörningens poäng: 6

Humoristisk agentaction. Det hela har litet av en känsla av "James Bond för Internetåldern".

Max Knight Ultra Spy är en film som man definitivt inte skall ta på allvar. Filmens humor och stämning påminner ställvis om en av 1980-talets definitiva sf-humorfilmer The Adventures of Buckaroo Banzai Across the Eight Dimension.
   Max Knight Ultra Spy visar sitt rätta jag redan under filmens första minuter. Vi har en ytterst cool agent som huvudperson med massor av allvärldens tekniska mojänger till sitt förfogande. Michael Landes drar huvudrollen som den häftiga agenten närmast perfekt. Han är cool, men ändå tillräckligt mänsklig för att klara av den humoröverdragna handlingen.
   Filmens intrig är sist och slutligen inte så viktig (den här gången är det frågan om varianten med en forskare som kommer på en superkraftig energikälla och en stygging som vill förstöra världen med den). Det som den här filmen lever på är det avspända humoristiska grepet. Det går ju helt enkelt inte att hålla minen då filmens tuffingar spelas av en grupp kvinnor som kallas för "the evil Spice girls".
   Filmen kryllar av datorjargong och hänvisningar till Internet och t.o.m. datorspel. Den här gången tycks manusförfattaren ha vetat åtminstone något om ämnet eftersom datorspråket för det mesta fungerar. Jag kan tänka mig att detta kunde vara en ypperlig nördfilm, men jag misstänker att de verkliga nördarna hittar ändå för mycket irriterande "språkfel" i filmen för att gilla den. Den finska översättningen var f.ö. för det mesta förfärlig. Översättaren hade tydligen inget hum om dataslangen.
   Max Knight Ultra Spy är filmad i Australien och jag är frestad att säga att det märks i filmens fräscha grepp, men vad vet jag fast manuset skulle vara purHollywood. Hur som helst är Max Knight en trevlig liten film som väl kan rekommenderas då man vill spendera 80 udda minuter utan att hela tiden ta livet så allvarligt. Vänta dig dock ingen oförglömlig upplevelse.

-Ben Roimola- 2.7.2001