Manus: Rian Johnson
Musik: Nathan Johnson
I huvudrollerna: Emily Blunt, Jeff Daniels, Pierce Gagnon, Joseph Gordon-Levitt, Noah Segan och Bruce Willis.
Längd: ca 118 min.
Ursprungsland och -år:
Åldersgräns: 16

Rian Johnson sade redan för länge sedan i en intervju med Slashfilm att han tänker göra en science fiction film med tidsresor. När han sagt detta fick jag en känsla av förväntning i mig. Jag hade nyligen sett hans film Brothers Bloom och var helt såld. En triller som bevisade att han verkligen kan det här med att berätta intressanta och spännande historier.

Nu är då Looper klar. Joe inleder filmen med orden; Tidsresor har inte uppfunnits ännu, men nog om 30 år. Filmens handling sker i åren 2044 och 2074 och handlar om yrkesmördaren Joe (Joseph Gordon-Levitt). Han är en Looper som avrättar offer som sänds till honom genom en tidsmaskin. Han skjuter offren, gör sig av med dem och kaserar in belöningen allt snabbt och effektivt. Joe vet att han kommer att fortsätta med sitt yrke tills han tvingas avrätta sitt äldre jag. Efter detta är han fri att njuta av de sista 30 åren innan han åker bakåt i tiden och loopen stängs.

Hans liv fylls av apati och droger där det finns litet plats för känslor eller tveksamhet. Han förbereder sig för livet efter sin karriär och drömmer om Paris. Men när han ställs ansikte mot ansikte med sin äldre själv (Bruce Willis) tvekar han och äldre Joe lyckas fly. Plötsligt är den äldre och yngre Joe i livsfara. Yngre Joe flyr ut till landsbygden och får ett gömställe i en gammal bondgård där den ensamstående mamman (Emily Blunt) lever tillsammans med sin lilla son Cid (Pierce Gagnon gör en otrolig roll).

Looper har mycket bra skådespelarprestationer och Gordon-Levitt gör mycket bra ifrån sig som en yngre Bruce Willis. Allt sitter på plats och filmen är en originell och även smart film om en dystopi där man verkligen kan känna igen sig. Allt är litet annorlunda men ändå bekant. Actionscenerna är välgjorda och mycket spännande och man är aldrig riktigt säker på hur det hela kommer att sluta. När man sedan ser en ung Joseph Gordon-Levitt förvandlas till en äldre Bruce Willis och det ser trovärt ut inser man att Rian Johnson har lyckats med sin film. Filmen kommer klart med i topp 5 listan på filmer jag sett i år.

-Kenneth Lindholm- 12.11.2012