Distibutör: FS-Film / Finnkino (http://www.finnkino.fi/videot)
hyrvideo, även som DVD
Filmens webbsida finns på http://www.littlenicky.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0185431
Enhörningens poäng: 8

Rolig komedi om Djävulens yngsta son som skickas till Jorden för att hämta tillbaka sina äldre bröder.

Efter att ha styrt över Helvetet i tiotusen år tycker Djävulens söner att det är dags för pappa att gå i pension och överlåta tronen åt yngre krafter. Satan anser dock att ingen av hans söner ännu förstått hur man uppehåller balansen mellan det goda och det onda och besluter att hålla i underrikets tyglar i tiotusen år till. Det här beslutet gillar de två äldsta sönerna inte alls, så de besluter att grunda sitt eget helvete på Jorden. Det blir då Djävulens yngsta son, Nicky, som får i uppdrag att hämta tillbaka bröderna.
   Efter att ha levt hela sitt liv i Helvetet har Nicky naturligtvis svårigheter i att anpassa sig till ett liv på Jorden. Man måste komma ihåg att äta och sova och över huvudtaget fästa uppmärksamhet vid saker som man inte behöver bry sig om i Helvetet. Situationen görs inte lättare av att Nicky är en ynkrygg som ständigt fått stryk av sina bröder. Det kan ha något med saken att göra att Nickys mamma lär ha varit en get, medan brödernas mammor ändå var elddrakar.
   Som sig bör består filmens musik till största delen av äkta hårdrock i stil med AC/DC, Scorpions och Ozzy Osbourne. Filmen verkar dessutom vara späckad med roliga referenser litet hit och dit av vilka undertecknad missade största delen. Dessutom kan ju inte en film där självaste Ozzy Ozbourne, Quentin Tarantino och (stackars) Henry Winkler uppträder vara dålig!
   Little Nicky är en trevlig komedi om Helvetet, Jorden och i någon mån även Himlen. Enhörningen rekommenderar filmen för en demoniskt trevlig enochenhalvtimmare.

-Ben Roimola- 8.8.2001