Magic for Beginners
Författare: Kelly Link
Publicerad i novellsamlingen Magic for Beginners som utgivits av förlaget Small Beer Press samt i tidskriften Fantasy & Science Fiction i september 2005.
Utgivningsår: 2005
ISBN 1931520151
Författarens hemsida finns på adressen http://kellylink.net.
Är du intresserad av att köpa novellsamlingen som innehåller kortromanen Magic for Beginners och använder någon av följande länkar stöder du samtidigt Enhörningen (OBS: du binder dig inte till att köpa något endast genom att klicka på länkarna, så klicka på bara, det är helt ofarligt):

Kelly Link har en fantastisk förmåga att ge varje ord i sina texter betydelse. Detta gäller särskilt hennes Nebula-vinnande kortroman Magic for Beginners. Den här berättelsen är inte direkt invecklad. För att ta det enkelt handlar den om en tonårskille, Jeremy Mars, hans familj och kompisar och deras favorit tv-program, The Library. Som man kan vänta sig är emellertid Jeremy, eller snarare kanske hans familj, vänner och livssituation, inte helt vanlig. Hans liv är snarare omringat och genomsyrat av detaljer och händelser som klurar till och komplicerar. Och i centrum av allt finns The Library och dess mystiska hjältinna Fox.

Man kunde kanske ifrågasätta om en berättelse som knyter karaktärerna samman kring en tv-serie och dessutom låter seriens karaktärer i grunden påverka berättelsens karaktärer kan vara speciellt upplyftande eller rekommenderbar. Man kan säkert i den finna en klar verklighetsförankring, men det är kanske inte en pluspoäng. Med Links berättelse är det emellertid som med tv-serien i historien. Inget är enkelt och lättbegripligt. Istället är det utmanande och stimulerande. Det som borde vara vardag blir tankeväckande på ett helt nytt sätt. Vem som är vad blir oklart och slutet i sig en början.

Magic for Beginners skapar antagligen flera frågetecken än den ger svar. Just här ligger emellertid dess charm. Det som är enkelt, om en tonårings liv någonsin är enkelt, visar sig ha mera nivåer än man vid en första läsning kunde ana. Magin finns, som man kan vänta, hela tiden där, men blir aldrig iögonfallande eller självklar. Men den blir önskad. Som författaren eller berättaren varnar kommer man också att önska att man själv hade ett program som The Library i sitt liv. Kanske är det allt bara nonsens. Men det är ett nonsens med själ och hjärta.

-Sofia Sjö- 19.7.2006

Recensioner på de övriga Nebulavinnarna 2006 hittar du genom dessa länkar:

Vill du kommentera denna recension kan du styra din webbläsare till Enhörningens forum.