Ursprungsland och -år: USA, 2004.
Åldersgräns: 11.
Distributör: Buena Vista Int. Finland Oy
Recensionsformat: film.
Filmens webbsida finns på http://www.unfortunateeventsmovie.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0339291/combined.

Lemony Snicket´s A Series of Unfortunate Events bygger på tre av Lemony Snickets eller Robert Gordons äventyrsböcker om barnen Baudelaire. Berättaren Lemony Snicket (Jude Law) inleder filmen med en varning om den uppskakande historia som väntar och en kort presentation av de rätt extraordinära barnen Baudelaire: Violet (Emily Browning), en fjortonårig uppfinnare som alltid finner en lösning, Klaus (Liam Aiken), bokmalen som älskar böcker och dessutom minns allt han läst och lillflickan Sunny (Kara och Shelby Hoffman) som tycker om att bita i saker, och tar sedan med publiken genom den räcka av olyckliga händelser som dessa barn råkar ut för. Efter att barnen mist sina föräldrar i en mystisk brand blir de skickade till sin närmaste släkting Count Olaf som emellertid visar sig enbart vara ut efter barnens förmögenhet och är villig att försöka allt för att sätta fingrarna på den.
   Trots att filmen som titeln säger handlar om en rad olyckliga händelser är det i första hand en rad udda karaktärer som bygger upp historien. Jim Carrey i rollen som den onde Count Olaf återkommer även i andra udda skepnader och bjuder troget på ett magnifikt minspel utan att för den delen fullståndigt stjäla showen. Även Billy Connolly som Uncle Monty och Meryl Streep som Aunt Josephine är underhållande i sina roller och tar oss med till hisnande och verkligt sagolika miljöer. I denna skara av smått vridna karaktärer kommer barnen Baudelaire att framstå som de enda vettiga utan att för den delen bli överdrivet lillgamla.
   Tyvärr drunknar äventyret en aning bland miljöer och karaktärer och filmen verkar aldrig riktigt komma igång utan skuttar fram mellan en rad, tja, olyckliga händelser. Trots detta känns filmen som en jämförelsevis lyckad filmatisering av en serie barnböcker och för en yngre publik kan det bra hända att det räcker med spänning som det är. Det faktum att man dessutom lyckats skapa en verkligt levande sagovärld som känns både ny och gammal på samma gång och dessutom kryddat historien med smått humoristiska detaljer i både ord och bild gör att filmen aldrig blir långrandig även om man kan gissa sig till vad som komma skall. Eftersom det ännu finns flera böcker i Lemony Snickets serie är det väl inte heller omöjligt att vi får möta barnen Baudelaire igen.

-Sofia Sjö- 3.2.2005