I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0311429/combined.
  • Skivan innehåller förutom originalljudspåret på engelska (Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1) även en turkisk dubbning (Dolby Digital 5.1).
  • Textning på svenska, finska, norska, danska, isländska, engelska, holländska och turkiska.

• Kommentarljudspår med producenterna Don Murphy och Trevor Albert samt skådespelarna Shane West, Jason Flemyng och Tony Curran. Textning endast på engelska och holländska.
  • Kommentarljudspår med kostymdesignern Jacqueline West, maskören Steve Johnson, specialeffektmästaren John Sullivan och miniatyrmakaren Matthew Gratzner. Textning endast på engelska och holländska.

Enhörningens poäng: 4-7 beroende på ifall du läst originalserien eller ej.

Det brittiska imperiet (och hela Europa) står på branten till ett förödande storkrig. Den civilicerade världens hopp ligger på axlarna av en grupp mycket speciella och udda personer. Filmen har sist och slutligen inte värst mycket att göra med den utmärkta tecknade serien som den baserar sig på.

Filmen The League of Extraordinary Gentlemen baserar sig på en tecknad serie med samma namn, skapad av Alan Moore och Kevin O'Neill. Serien är en verklig godbit som berättar om den Viktorianska eran då det brittiska imperiet stog stark och stolt, orden heder och ära hade en betydelse och den vita mannen var det enda hederliga kräket på bollen. Det som skiljer Moores och O'Neills Viktorianska värld från den riktiga historiska eran är att flera personer som för oss endast är litterära skapelser är verkliga, levande personer i serien. Personer som till exempel Doktor Jekyll och herr Hyde eller kapten Nemo.
   Idén med livslevande litterära hjältar skulle redan i sig bära långt, men det som slutligen gör Moores och O'Neills serie till något genialiskt är sättet att förverkliga det hela. Förutom att serien är skriven som om den skulle ha utgetts på den Viktorianska tiden, med den tidens kod för bl.a. moral och politisk korrekthet, är serien absolut fullproppad med olika slags mer eller mindre gömda litterära hänvisningar. Det hela är såpass skikligt konstruerat att referenserna inte känns påklistrade eller störande för oss som inte nödvändigtvis kan plocka ut dem alla. Antingen märker man hänvisningarna eller så märker man dem inte, så enkelt är det. Det har faktiskt skrivits en hel bok där man går igenom serien bildruta för bildruta och lyfter fram de olika elementen och hänvisningarna. (Jess Nevins: Heroes & Monsters: The Unofficial Companion to the League of Extraordinary Gentlemen.)
   Serien och filmen berättar om en udda grupp personer som kallas till det brittiska imperiets försvar då en stor katastrof hotar. I serieboken är det främst London som är i fara, i filmen står hela Europa på branten av ett storkrig. I serien är våra hjältar fem till antalet (Minna Murray, Dr. Jekyll/Mr. Hyde, kapten Nemo, den osynlige mannen Hawley Griffin och äventyraren Allan Quatermain), i filmen har truppen utökats med Dorian Gray och Tom Sawyer.
   Vi har alltså ett mycket lovande grundkoncept. Vad händer då denna fantastiska berättelse översätts från serieformat till film? Slutresultatet kunde ha varit magnifikt, nu blev det endast medelmåttigt.
   Filmen The League of Extraordinary Gentlemen klarar sig bäst då man helt glömmer den tecknade serien. För den som har läst serien är detta naturligtvis svårt, men lyckas man med det kan man väl säga att filmen har ett intressant koncept, ställvis är riktigt lyckad och dekormässigt är en fröjd för ögat. Speciellt i början av filmen får man till och med inklämt något av känslan av hänvisningsmångfald från serien.
   Det som sänker skeppet är slutligen det gamla vanliga: den interna logiken fungerar inte. Två exempel: hur i all sin dar och varför i hela vida världen kör man ett monstrum som filmens u-båt, Nautilus, in i Venedig och var har vår unge hjälte, Tom Sawyer, lärt sig köra bil som han gör?
   Visst kan man tycka att detta är petitesser, men då det är frågan om filmer inom de fantastiska genreerna är det mycket viktigt att filmen är trovärdig. Då vi opererar i overkliga kulisser måste man hela tiden upprätthålla illusionen om att allt är verkligt, annars rasar det hela samman. Har man inte koll på detaljerna kan man inte vänta sig att ha koll på de stora linjerna heller.
   Tar vi sedan i beaktande originalverket blir man bara mer frustrerad och kan bara fråga: varför? Varför har man ändrat på berättelsen som man gjort? Svaret är naturligtvis pengar och att de personer som sitter på pengarna inte vågar låta göra något som kan verka för revolutionerande. Tyvärr verkar det också vara så att studiopamparna inte orkar förstå att en fantastisk actionfilm som denna inte alltid behöver vara en barnfilm eller ens en ungdomsfilm.
   Vissa av filmens ändringar går att svälja (även om man också här frågar sig ifall det inte skulle ha varit allra bäst att hålla sig till originalkonceptet). Ta till exempel Dorian Gray, som är ett fungerande tillägg i de förunderliga gentlemännens sällskap. Andra ändringar är inget annat än totala misstag: de två värsta enligt min mening är Tom Sawyer och Mina Murray/Harker.
   Sawyer är filmens absolut värsta miss. Varför finns han med? Jo, för annars skulle det inte finnas någon i filmen som de unga amerikanska männen kunde identifiera sig med; tydligen kan amerikanerna inte identifiera sig med britter. Varför varför uppträder han då inte alls som sin litterära förebild? Jo, för det skulle ju inte vara riktigt passligt och nu är det helt enkelt så att vi behövde en ung actionstjärna som identifikationsobjekt och därmed basta. Ja, ja, säg vad ni vill, men jag anser att hela Sawyer borde ha strukits ur filmen.
   Mina Murray då, eller Mina Harker under vilket namn hon går i filmen? I den tecknade serien är det Mina som är centralgestalten, det är hon som får i uppgift att samla ihop en grupp exceptionella personer för att rädda Imperiet. Hon är en mystisk Viktoriansk kvinna som inte avslöjar värst mycket om sig själv. Jag gjorde personligen faktiskt inte kopplingen till den klassikerbok hon är plockad ur, innan den påpekades för mig.
   I filmen går det inte länge innan vi får veta vem Mina egentligen är. Den Mina som porträtteras i filmen är samtidigt klart mera action-orienterad än den i serien, men film-Mina är även hon en fungerande och intressant karaktär. Omslagsbilden på DVD:n får ju en att frukta det värsta, men jag tror faktiskt inte att karaktären en enda gång under filmen var klädd i något ens nära på så urringat som på omslaget.
   Men, det som jag inte kan förlåta filmmakarna för och inte orkar förstå är varför gruppens ledarroll överförts från Mina till Alain Quatermain? Jag vägrar att tro att genomsnittsbiopubliken skulle vara såpass trög att den inte kunde godkänna en kvinnlig ledare. Det är ju, för guds skull, redan 2000-talet vi lever på!
   The League of Extraordinary Gentlemen är hyfsat bra sf-action. Att den huvudsakliga sf-kryddan är en alternativ historisk epok i stället för en framtidsvision gör ju det hela litet annorlunda och säkert intressantare för dem som inte är tända på "framtids-sf". Men börjar man jämföra filmen med originalserien trynar filmens charm snabbt. Det här kunde ha varit en så mycket bättre film att man bara blir ledsen av att tänka på saken.

-Ben Roimola- 23.2.2004