Musik: Joe Hisaishi
I ljudhuvudrollerna: Tokiko Kato, Shûichirô Moriyama, Akemi Okamura och Akio Ôtsuka.
Längd: ca 94 min
Ursprungsland och -år: Japan, 1992
Filmens finska webbsida
Om filmen i IMDb

Fantastiskt film om ett flygaräss i 1920-talets italien. Romantik, äventyr och fantastiska flygscener. Världen skulle vara en bättre plats om alla människor såg den här filmen (och alla andra Hayao Miyazakis filmer).

Hayao Miyazaki är en av mina absoluta favoritregissörer och Porco Rosso är den av hans filmer som jag älskar mest. En objektiv recension är kanske inte att vänta.

Porco Rosso, eller Kurenai no Buta som filmen heter på japanska, fick sin premiär i Japan 1992. Förutom att ha visats på finsk tv 1995 och 1996 (samt troligen på någon finländsk filmfestival i tiderna) har filmen inte fått en större spridning i Finland. Att Cinema Mondo nu lägger upp filmen på en riktig biorunda kan alltså inte ses som annat än en enormt fin kulturgärning. Att filmen dessutom visas med sitt originalljudspår och med textning förutom på finska även på svenska låter ju nästan för bra för att vara sant. Folket på Cinema Mondo borde ju få medalj för det här (speciellt för den svenska textningen som tyvärr inte längre är en självklarhet ens för större filmer i Finland)!

Att en sexton år gammal film inte känns ett dugg föråldrad berättar en hel del om hur genialisk Miyazaki är som filmregissör och manusförfattare.

Kurenai no Buta är baserad på den tecknade serien Hikoutei Jidai av Miyazaki. Filmens handling är lagd till Adriatiska havet på 1920-talet. Huvudpersonen är ett flygaräss som livnär sig som prisjägare och jagar luftpiloter i sitt röda sjöflygplan. Ja, och dessutom är han ett svin, eller åtminstone har han ett grishuvud i stället för en människodito.

Hur det kommer sig att huvudpersonen har ett gristryne är en bisak som inte behandlas i filmen, det enda vi får veta är att det är frågan om någonslags besvärjelse. Det som filmen behandlar är vänskap, kärlek och heder. Allt detta inbakat i ett spännande äventyr i en värld där människor försöker klara sig under en ekonomisk tillbakagång och en ökande facism.

Som vanligt då det gäller Miyazakis filmer låter själva berättelsen inte som något värst extra, men även i den här filmen visar Miyazaki att helheten är något mer än summan av de enskilda komponenterna. Världen är något mer än endast kulisser för just den här berättelsen och likaså är persongalleriet befolkat av individer som har en historia och en framtid; det vi ser är endast ett kort ögonblick av deras liv. Och sin stil trogen låter Miyazaki filmens personer vara sig själva utan att tvinga dem i någon slags fördefinierade formar enligt den kön personerna råkar ha. Här kan en ung flicka vara en flygplansdesigner och mekaniker utan att det känns krystat eller på något sätt understreckat. På samma sätt har vi här inte heller direkt svartvita karaktärer, utan alla individer ligger längs en gråskala som går mellan gått och ont.

Tekniskt sett är animationen inte lika detaljerad och flytande som i moderna datoranimerade skapelser men även så är landskapen och speciellt flygscenerna andlöst vackra. En del av personerna är mycket realistiskt tecknade medan andra är lika mycket karrikerade, och sedan har vi naturligtvis huvudpersonen med sitt grishuvud. Det låter som en mindre lyckad sallad, men allt fungerar sömlöst ihop. Illusionen hålls levande från första början till sista minuten.

Kurenai no Buta är inte direkt en film för mindre barn, men i övrigt vågar och vill jag nog rekommendera filmen för precis envar. Vill du se en vacker och bra film oberoende av kategori skall du se Kurenai no Buta – Porco Rosso!

-Ben Roimola- 5.3.2008