Längd: ca 127 min
Ursprungsland och -år: USA, 2001
Finsk titel: Ritarin tarina
Distibutör: Oy Egmont Entertainment Ab (http://www.egmont-entertainment.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.spe.sony.com/movies/aknightstale/home.html
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0183790
DVD-fakta: Bildformatet är anamorfisk vidbild; ljudspåret är Dolby Digital 5.1; textning på svenska, finska, danska, norska, isländska, engelska, arabiska, bulgariska, grekiska, hebreiska, hindi, kroatiska, polska, ryska, tjeckiska, turkiska och ungerska; bonus (inget av bonusmaterialet är textat på något språk): kommentatorljudspår med Brian Helgeland  (regissören) och Paul Bettany (filmens Chaucer); kort dokumentär om filmen (15,03 min, 4:3 med filmsekvenserna i vidbild); elva minidokumentärer (4:3 med filmsekvenserna i vidbild) som behandlar filmens musik (2,27 min), dräkter (3,37 min), om att filma i Prag (2,51 min), stunterna (4,55 min), tornerspel (2,05 min), dusterna (2,45 min), härolder (1,38 min), Chaucer (2,14 min), uppvakting av damer (2,29 min), huvudrollsspelaren Heath Ledger (2,46) och regissören Brian Helgeland (5,51 min); sex bortlämndade scener (ca 1 minut till nästan 9 minuter, 4:3 med filmsekvenserna i vidbild) som kan ses med eller utan regissörens och filmklipparens kommentarer; musikvideo "We are the Champions" med Robbie Williams och Queen (4,10, vidbild, stereo); filmografier om Addy, Bettany, Helgeland, Ledger, Sewell och Tudyk; filmens trailer (2,03 min, anamorfisk vidbild, DD5.1) och en trailer på Final Fantasy (2,04 min, anamorfisk vidbild, DD5.1).

Riddarromantik i modern tappning med otroligt imponerande tornerspel. Vänta dig dock ingen egentlig fantasy.

Om man vill vara riktigt nitisk, så har A Knight's Tale lika litet med Enhörningen att skaffa som t.ex. The Gladiator. A Knight's Tale är inte en fantasyfilm per se, men gillar du riddarromantik och tornerspel så kommer du troligen att gilla filmen lika mycket som någon fantasyfilm.
   A Knight's Tale är inte fantasy, men inte är det riktigt frågan om en historisk film heller. I sin grund kunde handlingen vara från nästan vilken episk riddarfilm som helst. Vår hjälte är en ung man som största delen av sitt liv arbetat som vapendragare för en tvättäkta riddare. I ett tornerspel faller riddaren av hästen en gång för mycket och mister livet. Vår hjälte ser sin chans och drar på sig rustningen och deltar i dusten i stället för sin avlidne mästare. Kruxet i protokollet är att man måste vara adlig för att få delta i tornerspel, men ingen ser ju vems ansikte som döljer sig bakom visiret... Blanda med fagra mön och en arrogant riddare och soppan är färdig.
   Det som gör A Knight's Tale litet speciell är att filmen försöker förmedla den medeltida världen genom att göra den möjligast lättuppfattlig för nutidsmänniskan. Detta görs genom att precis alla människor i filmens värld beter sig nästan exakt som nutidsmänniskor gör. Gesterna, talesätten och till stor del även uppförandet och världsbilden kunde vara från dagens västerländska värld. För en som vill ta sin medeltid på allvar kan filmen vara en verklig chock och raggresare, men undertecknad tycker nog att filmens sätt att framföra medeltiden har sina fördelar. Genom att avbilda den medeltida människan på samma sätt som nutidsmänniskan görs tröskeln till att förstå historia lägre. Människan har i grund och botten inte ändrats så mycket på dessa några hundra år. På samma sätt som nu hade människan även då sina drömmar och mål, men också mer jordnära knytpunkter mellan nutid och dåtid fanns naturligtvis, som (sport)hjältar, humor och musik.
   Det här med musik är något som filmmakarna också använder väl för att sudda bort gränsen mellan medeltiden och nutiden. Genom att ha tornerpubliken att klappa takt till Queens We Will Rock You får man tittaren direkt att förstå att tornerspelen då var något liknande som en ishockey- eller fotbollsmatch i dagens värld. Tyvärr kör inte filmmakarna loppet helt ut och moderna rocklåtar används sist och slutligen ganska sparsamt medan största delen av filmmusiken är ganska intetsägande "normal" filmmusik.
   Som så många filmer som görs med en aning mindre budget är även A Knight's Tale filmad i Tjeckien. Men till skillnad från otaliga andra "östeuropeiska Hollywoodprojekt" är den här filmen riktigt bra.
   Skådespelarprestationerna är en njutning, speciellt då alla de största rollerna är bemannade av relativt okända nunor. Manuset har inga större problem och stunterna är otroligt fina. Att se två riddare i full mundering galoppera mot varandra och stöta lansarna i varandras rustningar i ett moln av träsplitter är otroligt. Än otroligare blir det då man inser att det inte är frågan om kameratrick eller datorgrafik, utan två riktiga människor på två riktiga hästar. Naturligtvis är lansarna konstruerade så att de är möjligast ofarliga, men visst är det imponerande!
   DVD-bonusmaterialet är av det bättre slaget, speciellt regissörens kommentarer till de bortklippta scenerna var informativa. Tyvärr är inget av extramaterialet textat vare sig på engelska eller något annat språk.

-Ben Roimola- 23.2-10.3.2002