I huvudrollerna: Jamie Bell, Jack Black, Adrian Brody, Kyle Chandler, Andy Serkis och Naomi Watts.
Längd: ca 190 min
Ursprungsland och -år: Nya Zeeland/USA, 2005
Distributör: Buena Vista Int. Finland Oy
Filmens webbsida finns på http://www.kingkongmovie.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0360717/combined

Historien är egentligen rätt patetisk. En misslyckad regissör får tag i en karta till en hemlig ö, lurar med sig ett gäng skådespelare och en bunt hårdhudade sjömän, hittar en jättelik gorilla som förälskar sig i den enda kvinnan i besättningen, räddar kvinnan från gorillan, tar med sig gorillan till New York med drastiska följder. Inte minst för gorillan. Den dör. Kan det bli värre?

King Kong, som idé, är något jag minst sagt har svårt för. Vad är det som är så tilltalande med en enorm apa? Den är stor ja, och kan således slå sönder en massa saker. Men förutom det? Vad är det folk finner lockande egentligen? Kanske det är för att få svar på den frågan som jag av någon orsak har sett flertalet King Kong-filmer genom åren och också nu inte kunnat låta bli att gå och fundera en hel del kring Peter Jacksons tappning innan den ensa haft premiär. Vad tror han sig kunna få ut av historien? Vad är det överhuvudtaget som får honom att tro att vi ska vilja se den här berättelsen igen?

Jacksons King Kong följer i mångt och mycket de gamla filmerna, så för den som vill återuppleva en klassiker med nya specialeffekter har filmen allt att ge. För resten av publiken kan det vara aningen svårare att sälja en film som tillhälften består av i första hand vita män som skjuter på saker och till hälften av en vit kvinna och jättegorilla som glor på varandra. Och ändå kan jag bara hoppas att man lyckas. Jag tror nämligen inte ens efter att ha sett Jacksons version att King Kong handlar om något verkligt extra och speciellt. Den har inget enhetligt djuplodat budskap. Men det betyder inte att historien inte har ett djup. Detta gäller inte minst när karaktärerna utvecklats från de gamla klichéerna till människoporträtt med hjärtan.

Historien må vara den samma. Kvinna kidnappas och ger män orsak att döda allt i sin väg. Men karaktärerna, inte minst då hjältinnan eller till och med den kvinnliga hjälten, har fått bra mycket mera kött på benen. Det är som sagt svårt att beskriva det fascinerande med en kvinna och en apa, ursäkta gorilla, som ser på varandra men det är så gott som omöjligt att dra blicken från Naomi Watts när hon försöker komma underfund med King Kong. Och det inte bara för att hennes ansikte upptar halva bioduken. Lika gripande är för den delen King Kong själv trots att det han oftast gör är att andas och då får han vara hur datoranimerad som helst. Adrien Brody gör också han en god insats som en mild hjälte med hjärtat på rätta stället.

Filmen är emellertid inte enbart ett semiromantiskt drama utan berättelsen är också fullspäckad med action och borde kunna hålla även den mest inbitne actionfantast underhållen. Det är emellertid kanske främst på denna punkt som filmen lider eftersom actionscenerna ibland känns onödigt långa och monstren lite väl många till antalet. Trots det kommer man inte ifrån att det Jackson ger oss med sin King Kong är ett levande och rörande drama med delar som borde tilltala de flesta. Trots att den handlar om en jättelik apa.

-Sofia Sjö- 14.12.2005