Längd: ca 103 min
Ursprungsland och -år: Japan, 1989
Åldersgräns: T
Distributör: Cinema Mondo
Filmens finska webbsida finns på http://www.kiki.fi/, en mycket informativ engelsk fanwebbsida finns på http://www.nausicaa.net/miyazaki/kiki/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0097814/combined

Majo no takkyubin handlar om den lilla häxan Kiki som när hon fyllt tretton år, som traditionen bjuder, flyttar hemifrån för ett år. Kiki ger sig en månklar natt iväg flygande på sin mammas kvast tillsammans med sin vän, katten Jiji. Kiki har bestämt sig för att hon vill slå sig ner i en stad vid havet och rätt snart hittar de en passande stad där det inte redan finns en häxa. Att hitta sig en plats i en stor stad är emellertid inte så lätt. Med hjälp av den snälla bagaren Onono sätter Kiki upp sin egen flygande leveranstjänst. Som andra nystartade företag har Kiki dock problem med allt från att få kunder till besvärliga leveranser och otacksamma mottagare. Kiki hittar emellertid också många goda vänner som hjälper henne på vägen. När Kiki så mister sina häxkrafter finns vännerna där och hjälper henne hitta tillbaka till sig själv igen.

Majo no takkyubin är ett varmhjärtat äventyr för hela familjen. Den värld Miyazaki skapat är vacker, färgrik och varierande med många fascinerande och tilltalande karaktärer. Här kommer en pittoresk 50-tals miljö till liv på ett fantasirikt och tilltalande sätt. I denna värld är svartklädda häxor med svarta katter som flyger över himlarna inte ett tecken på att mörka krafter är i görningen. En häxans ankomst är istället en för många en ovanlig men positiv händelse. För både unga pojkar och gamla damer blir således mötet med Kiki något roligt och givande.

Det mest fascinerande med denna film är ändå, i varje fall för den som inte kan låta bli att utsätta allt för en feministisk analys, det som här tyst och försiktigt, nästan så att man inte lägger märke till det, händer med könsrollerna. Medan starka kvinnliga karaktärer och en del ombytta könsroller är rätt vanliga inom mycken populärkultur av idag har detta mera sällan gällt barnfilmer. I Majo no takkyubin får vi emellertid möta inte bara en imponerande, rolig och godhjärtad liten flickhjälte, vi får också uppleva en verklig gemenskap mellan kvinnor över åldersgränserna. De kvinnor vi får möta är oftast självständiga och kunniga, och kvinnor oberoende av ålder kommer således att stå i en god dager, utan att män för den delen demoniseras.

Kort och gott är Majo no takkyubin en alltigenom sevärd film som får en att lämna biosalongen med ett leende på läpparna. Om det finns något att beklaga sig över är det kanske att det tagit nästan 20 år för filmen att ta sig hit.

-Sofia Sjö- 23.3.2007