I huvudrollerna: Sean Bean, Steve Buscemi, Michael Clarke Duncan, Djimon Hounsou, Scarlett Johansson & Ewan McGregor
Längd: ca 138 min
Ursprungsland och -år: USA, 2005
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab
Filmens webbsida finns på http://www.theisland-themovie.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0399201/combined

Den historia The Island berättar känns egentligen inte direkt ny. I en framtid inte så långt härifrån klonar de rika och välbärgade sig själva för att få en kropp att föda sina barn genom eller de extra organ de behöver för att kunna leva så länge som möjligt. Det man emellertid inte vet om är att produkterna eller livförsäkringarna man köper inte alls lever sina liv i ett omedvetet vegetabiliskt tillstånd. Produkterna programmeras istället att tro att de är unika eftersom de överlevt en förorening som sägs ha förstört nästan allt liv på jorden. Inte alla tar emellertid till sig denna simulerade verklighet. Lincoln Six Echo (Ewan McGregor) kan inte låta bli att ifrågasätta allt omkring sig och blir sedan vittne till den förfärliga sanningen. Tillsammans med Jordan Two Delta (Scarlett Johansson) ger han sig iväg på en flykt för sitt liv.

Trots att det inte är direkt svårt att räkna ut hur handlingen måste utspela sig i The Island är filmen ett science fiction-drama-action-thriller-äventyr av högsta klass. Det må vara actionbitarna man satsat mest på med biljakter som får filmer som Matrix Reloaded att blekna men The Island fungerar också på flera andra plan. Med skådespelare som Ewan McGregor och Sean Bean är det kanske inte förvånande att interaktionen mellan karaktärerna fås att fungera men man har i filmen också med några få effektiva scener lyckats lyfta fram och verkliggöra dessa isolerade varelsers vädjan om liv. Kanske tack vare att filmen inte satts i en allt för avlägsen framtid utan mera exakt år 2019 har man också lyckats utmärkt med att få till en visuellt trovärdig aningen framskriden men ändå inte överdriven värld. En värld framför allt befolkad av människor inte så olika oss.

The Island är kanske en till viss grad en överdrivet moraliserande film. Å andra sidan har science fiction aldrig dragit sig för att visa på de moraliska följderna av mänskligt agerande vilket enligt min mening alltid gör genren lika aktuell och fascinerande. Hur man än ställer sig till kloning eller vårt samhälles jakt på evig ungdom är The Island en tankeväckande film. Med detta är det förstås inte sagt att filmen inte även har sina svaga punkter. Som de flesta filmer har även denna delar som fungerar mindre bra. En del scener känns t.ex. aningen ojämna och för den som inte är galen i action blir jaktscenerna kanske onödigt långa. För den med minsta intresse för hur kvinnor framställs på film och vilken form av kvinnlighet som förs fram är filmen också en rätt deprimerande historia. Genom att emellertid lyckas vara både underhållande och inte utan ett visst djupt är det svårt att göra annat än att ge The Island en klar rekommendation.

-Sofia Sjö- 22.8.2005