Ursprungsland och -år: USA, 2004.
Åldersgräns: 7.
Distributör: Buena Vista International Finland.
Recensionsformat: film.
Filmens webbsida finns på http://www.theincredibles.com.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0317705/combined.

När man hör namnet Pixar vet man aldrig riktigt vilken värld man kommer att bjudas in i. En lång rad med succéer, som fått de flesta skeptiker att inse att tecknat inte längre bara är nåt ungarna ser på på lördagsmorgnarna, gör att det inte är utan vissa förväntningar man går och ser Pixars nyaste film, The Incredibles. Ämnet man valt denna gång är superhjältarnas värld eller kanske snarare deras vardag. För vad gör man som superhjälte när självmordshopparna plötsligt inte är tacksamma över att bli räddare längre och alla oskyldiga offer för ens goda gärningar skickar advokaterna på en? Att som superhjälte försöka passa in i den vanliga världen är inte enkelt när man så gärna vill göra det goda och blir tvungen att arbeta på ett skrupulöst försäkringsbolag. Att frun och speciellt barnen inte heller mår så bra av att hålla sina superförmågor dolda gör inte situationen mindre tragisk om man en gång var känd som Mr Incredible, mannen som arbetade på egen hand för att rädda världen. Att man då blir lockad in i superbovens nät bara för att få uppleva de gamla storhetsdagarna igen är ingen större överraskning och är alltså det öde Mr Incredible eller Bob råkar ut för i The Incredibles. Men det är klart, situationen är lite annorlunda nu när man har en hel familj av superhjältar att ta i beaktande.
   The Incredibles är en komisk vinkling på alla superhjältar som under senare år tagit sig upp på vita duken och passar med andra ord perfekt in i tiden. Efter succén med Finding Nemo hade man emellertid väntat sig, eller i alla fall kunnat hoppas på, en högre klass på animationerna, som nu känns aningen plastiga även när karaktären heter Elastigirl. De mest verklighetstrogna scenerierna innefattar, surprise surprise vatten, vilket skär sig en aning med karaktärernas gummiansikten och resulterar i en smått ojämn "verklighet". Filmen för dessutom fram en amerikansk syn på kärnfamiljen där allt ordnar sig bara vi hjälps åt och allt får hända bara mamma och pappa inte skiljer sig. Trots dessa klichéer är det ändå intressant nog när hela familjen Incredibles stiger in i bilden och filmen riktigt kommer igång. Filmen är kanske inte lika jämnbra och underhållande som en del tidigare Pixar-produktioner men som en animerad film för hela familjen håller den definitivt måttet. Dessutom svarar filmen på frågan vi alla i hemlighet gått och funderat på: Vem är det som designar alla superhjältarnas dräkter?

-Sofia Sjö- 11.11.2004