Manus: Mark Protosevich och Akiva Goldsman (baserar sig på rumanen ”I am Legend” av Richard Matheson).
Musik: James Newton Howard
I huvudrollerna: Alice Braga, Salli Richardson, Will Smith, Willow Smith och Charlie Tahan.
Längd: ca 102 min
Ursprungsland och -år: USA, 2007
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab

I am Legend hör till skaran av berättelser som under årens lopp blivit klassiker. Berättelsen om den sista mannen på Jorden omringad av vampyrer, eller smittade som de här kallas. Richard Matheson roman I am Legend utgavs 1954, alltså långt före det fanns moderna zombien etc. Boken handlar om tiden mellan åren 1976 och 1979 och fokuserar sig på Robert Nevilles överlevnad och hans sätt att hanskas med sin omgivning. Denna bok har också filmats tre gånger och influerat en stor del andra filmer och böcker. Den första filmen hade titeln The Last Man On Earth (1964) och var en italienskproducerat skräckfilm med Vincent Price i huvudrollen. Den andra filmen, The Omega Man, kom år 1971 och hade Charlton Heston i huvudrollen. Nu är det då dags för den tredje gången.

Filmen börjar år 2009 när människan har hittat ett botemedel mot cancer. 2012 har mänskligheten nästan helt utplånats av ett virus. Robert Neville är ensam kvar och tillsammans med sin hund Samatha försöker de överleva i New York där rådjuren vandar omkring på gatorna, fåglarna sjunger och naturen har tagit över. De enda som finns kvar utom Neville och hans hund är muterade varelser som lever i mörkret. Dessa varelser som är en blandning mellan zombien och rabiessmittade dyker endast upp när mörkret fallit. Neville som är biolog söker desperat efter ett botemedel ensam i sitt hus.

Will Smith spelar filmens huvudroll och bär mycket på sina axlar. Här finns inga motspelare så han tvingas dra hela lasset själv. Och bra gör han det. Väntar man sig actionhjälten Will Smith blir man dock besviken.

Smith spelar rollen som Neville väldigt bra och här finns en hel del mycket fina scener där man kan känna ensamheten. Hans försök att prata med skyltdockor, skräcken när han letar efter sin hund och även saknaden efter andra dyker upp litet nu som då.

Men den egentliga huvudrollsinnehavaren är nog ändå staden New York. Den har i denna film tack vare data-animering fått ta steget från en kokande häxkittel till en övergiven postapokalyptisk stad där naturen, djuren och tystnaden härskar. Staden ser helt enkelt fantastisk ut med sina rasade broar, igenväxta parker och öde gator där asfalten sakta men säkert fått börja ge efter för naturen. Detta och Robert Nevilles ensamhet i staden gör att första delen av filmen är helt enkelt fantastisk.

När sedan zombiena/mutanterna, även de skapade med datoranimation, dyker upp i själva huvudberättelsen tappar också filmen terräng. Filmen förvandlas till en sedvanlig actionförpackning där det sedan bara springs och skjuts. När sedan filmen slutar på ett sätt som inte övertygar mig i alla fall är det litet besviken man går ut från biografen. Ty slutet är det jag gillar minst. Efter att ha läst boken för länge sedan är detta ett slut som verkligen gör en besviken. Slutet bäddar för en uppföljare och jag vore väldigt överraskad om det inte redan planeras en fortsättning.

Men till sist bör det sägas att även om actiondelen är en klart sämre del i filmen är den nog inte så grymt dålig. Det är bara då man jämför actionavsnitten med filmens första timme som de faller rätt så platt. I am Legend är nog en film som kan ha potential att bli en av de bästa action/skräckfilmerna under 2008. Skulle jag sett den under 2007 skulle den nog platsa på toppen. Så en helt klart sevärd film är detta nog.

Till sist ett varningens ord. Romanen I am Legend finns även översatt till svenska under titeln Varulvarnas natt. Boken utgavs som nummer 31 i B Wahlström bokförlags bokserie Kalla Kårar. Det här är en bok som varken har något att göra med denna film eller med originaboken. Verkar som om översättaren helt glömt bort vad han höll på att översätta.

-Kenneth Lindholm- 6.1.2008