Manus: Gary Ross, Suzanne Collins och Billy Ray. Baserar sig på romanen The Hunger Games av Suzanne Collins.
Musik: T-Bone Burnett och James Newton Howard.
I huvudrollerna: Elizabeth Banks, Woody Harrelson, Liam Hemsworth, Josh Hutcherson, Toby Jones, Lenny Kravitz, Jennifer Lawrence, Willow Shields, Donald Sutherland och Stanley Tucci.
Längd: ca 140 min.
Ursprungsland och -år: USA, 2012
Åldersgräns: F-12

The Hunger Games, Hungerspelen, baserar sig på Suzanne Collins boktrilogi som består av böckerna The Hunger Games, Catching Fire och Mockingjay (trilogin finns översatt till svenska som Hungerspelen, Fatta eld, och Revolt) och handlar om hur en katastrof han inträffat i Nordamerika. Detta har försatt samhället i en tumult som skapat ett inbördeskrig. Centralmakten (Capitol) kom segrande ut ur detta och har nu delat in de revolterande områden i 12 olika distrikt som försatts under Capitols välde. Staten har sedan döpts till Panem och distrikten producerar produkter till Capital och själv får de nöja sig med det som blir över.

För att påminna folket om Capitols makt och hålla distrikten i sitt grepp har man skapat en sorts underhållning där varje distrikt tvingas lotta ut en pojke och en flicka som skall sändas till en spelarena. Segraren är den siste man som kommer ut med livet i behåll. Allt filmas i bästa reality-tv stil. (Berättelsen har i sig många drag av tidigare filmer som The Running Man, Battle Royale, Death Race 2000 o.s.v.). I Distrikt nr 12 bor Katniss Everdeen (spelad av Jennifer Lawrence) som erbjuder sig frivilligt att ställa upp spelet i stället för sin lillasyster, när hon blir utvald. Den andra som blir vald från distriktet är Peeta. Det finns redan en viss spänning mellan dessa två som sedan tas fram innnan spelet börjar.

Hungerspelet börjar väldigt bra, det bör sägas. Världen som målas upp är en äkta dystopi och fylld av små detaljer som jag personligen gillade. Man märker här att manusförfattarna har jobbat mycket med att bygga upp världen och man har säkert sätt en hel del på Reality-TV. Skillnaden mellan Distrikt 12 och Capital är välgjorda. Den ena är lerig, grå och väldigt dyster medan eliten lever i en värld fylld av glans och färger. Kolonialism när den är som värst kunde man säga. Presentationen av Katniss och Peeeta är också rätt bra och man fattar tycke för Katniss även om man redan kan ana någon form av överlägsenhet i henne. Sambandet mellan Peeta och Katniss är även det rätt så välgjort och fick mig att se fram emot hur man löser detta.

Jennifer Lawrence är hela filmens grundsten. Med en sämre skådespelare här skulle filmen falla platt som en pannkaka men hon gör en väldigt god prestation som Katniss. Hon får mig övertygad om att den härskande klassen i Panem är maktfull och redo att att straffa dem som inte följer spelets regler. Hon är rädd, osäker och hon bär hela tyngden av sin roll på axlarna med heder. Den andra som jag gillar är Elizabeth Banks. Hon gör även ett mycket övertygande arbete som Effie Trinket, som styr barnen i Distrikt 12. Woody Harrleson, ja han är Woody Harrelson och Donald Sutherland gör en kort men väldigt effektiv roll som President i Panem.

Själva Hungerspelet faller inte i min smak. Det är säkert meningen att man skall kunna känna Reality-TV stämmingen med den skakiga kameran och stridsscenerna blir bara en oreda man inte får något grepp om. Även skärpa och hårdare kritik mot Reality-TV:n skulle varit på plats nu blir det bara ett bett som saknar hörntänder. Varje år dödas 23 barn i Spelen. Är detta tillräckligt för att hålla alla Distrikten underkuvade. Det låter inte så värst trovärdigt och det verkar som om det saknas något här. Människorna är underkuvade men vi får egentligen aldrig veta hur. Detta retade mig litet; plus en del andra små missar litet här och var.

Men till sist bör sägas att filmen inte är dålig. Under tiden jag såg den gillade jag den nog. Slutet är nog väldigt påklistrat. Man märker att detta är den första delen av en trilogi. Men jag hoppas de gör film av de två andra delarna också. Det är först efteråt, när man börjar fundera på saker och ting som dessa negativa tankar dyker upp. Men som en film åt ungdomar fungerar den helt säkert. Här finns ju allt om hjältemod, uppoffring, kärlek, fantasi och spänning. Det bör förresten sägas att när jag såg filmen med min fru var vi det enda paret som var där utan barn. Annars var salongen fylld av mammor och pappor med sina 10-14 åringar och äldre ungdomar utan föräldrar.

Jag har inte läst böckerna med det har min 15 åriga dotter gjort. Hon älskade böckerna och har läst dem åtminstone ett par gånger. Hon sade först att hon nog inte vill se filmen, hon var rädd att den skulle förstöra det intryck hon fått av böckerna. Men efter ett tag bestämde hon sig för att nog se den. Jag väntar med spänning att hon skall se filmen, därefter kan hon ju berätta hur den skiljer sig från boken.

-Kenneth Lindholm- 25.3.2012