Regi: Peter Jackson
Manus: Philippa Boyens, Peter Jackson, Guillermo del Toro och Fran Walsh.
Musik: Howard Shore
I huvudrollerna: Richard Armitage, Cate Blanchett, Martin Freeman, Ian McKellen, James Nesbitt och Andy Serkis.
Längd: ca 170 min
Ursprungsland och -år: USA/ Nya Zeeland, 2012

Vad är december utan en fantasyfilm? Och vad är bättre fantasyfilm än en som bär både Tolkiens och Peter Jacksons namn? Låt mig gå rakt på sak. Tycker man om Sagan om ringen-filmerna så kommer man att tycka om The Hobbit eller Hobbit: En oväntad resa om vi ska använda den svenska titeln. För alla älskare av Jacksons/Tolkiens Midgård känns det kort och gott som att komma hem när man får glida ner i biostolen och åter säga hej till Bilbo och Gandalf och dessutom lära känna en hel massa underhållande, tuffa och rörande dvärgar.

För en vän av böckerna finns det förstås en hel del detaljer man kunde diskutera och hänga upp sig på. Men även den största bokfantast måste hålla med om att allt det viktigaste finns där: brist på näsdukar, dumma troll, orker, örnar, gåtor och så ringen förstås. Dessutom finns där en hel del annat också och ska man hitta något att gnälla över så är det kanske hit man måste se. Det som i boken bara nämns i någon mening, närmare bestämt det Gandalf har för sig när han lämnar Bilbo och dvärgarna i vad vi får anta blir början av nästa film, har i filmen utvecklats till en detaljerad sidoberättelse. Den här berättelsen har i sin tur knutits an till Sagan om ringen och de mörka tider som är på väg. För den som sett filmerna känns länken rätt tydlig, men för andra kan det hela framstå som lätt konfunderande. Tyvärr känns också en del av de här scenerna som transportsträckor som kunde ha kortats ner. Ändå tycker jag att det här är ett spår som kan fungera, men en slutgiltig bedömning kan förstås inte ges förrän om nåt år.

Tills nästa december, när del två ska komma ut, får vi nöja oss med en riktigt underhållande början och en film som även om den pekar framåt också fungerar som en helhet. Martin Freeman är perfekt som den lite trumpna och bortkomna Bilbo och även när det gäller dvärgarna har man inte så oväntat hittat de rätta skådespelarna för rollerna. Inte minst Richard Armitage lyser som den stolte Thorin och James Nesbitt kan förstås inte göra en dålig insats. Miljöer, musik och actionscener är av samma klass som i Sagan om ringen och i balansen mellan Tolkiens och manusförfattarnas språk föds scener och möten som berör. Sammanfattningsvis: se den.

-Sofia Sjö- 18.12.2012