I huvudrollerna: Mos Def, Zooey Deschanel. Martin Freeman, John Malkovich, Bill Nighy, Alan Rickman & Sam Rockwell
Längd: ca 110 min
Ursprungsland och -år: USA/Storbritannien 2005
Distributör: Buena Vista Int. Finland Oy
Filmens webbsida finns på http://hitchhikers.movies.go.com/main.html
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0371724/combined

Vad gör man när man vaknar en morgon bara för att få veta att ens hus kommer att rivas för att göra rum för en motorväg? Eller ännu bättre vad gör man när man dessutom får veta att hela jorden kommer att förintas för att ge rum för en intergalaktisk motorväg? Förhoppningsvis har man en bekant från en annan planet som kan hjälpa en på vägen eller om inte annat en kopia av Liftarens Guide till Galaxen med de lugnande orden ”Don’t Panic” på pärmen. Man kan nämligen behöva all hjälp man kan få under det äventyr som väntar. Speciellt om man heter Arthur Dent och aldrig riktigt haft kontroll på tillvaron innan heller. The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy låter oss följa Arthur på hans oönskade äventyr bland byråkratiska vogoner, halvgalna presidenter, passionerade liftare och kvinnan som kom undan i jakten på svaret på den stora fråga. Eller i varje frågan till det aningen perplexa svaret, 42.

Det råder alltid olika åsikter bland fans av en bok om det är en bra eller dålig idé att göra film av boken. Ibland fungerar det riktigt bra ibland, tja, mindre bra. Att få uppleva en filmversion av Liftarens Guide till Galaxen är personligen något jag sett fram emot ända sedan jag första gången läste Douglas Adams böcker och föll pladask för hans galna universum. Samtidigt är det emellertid klart för alla som läst boken eller böckerna att den eller dessa om några kan vara svåra att fånga på vita duken. Böckerna har vad man kanske kan kalla en visuell sida. Där finns en historia, massor med handling plus mängder med väl beskrivna och fantasiväckande karaktärer. Liftarens Guide till Galaxen är emellertid också de små paragraferna och kommentarerna aningen vid sidan om vilka kanske framför allt kan vara svåra att fånga på film men utan vilka Liftarens Guide till Galaxen inte är riktigt Liftarens Guide till Galaxen.

The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, det är alltså filmen vi pratar om nu, har mycket som talar för sig. För det första har man gjort ett otroligt bra val av många av skådespelarna. De flesta håller med om att Martin Freeman känd från bl.a. The Office är den enda tänkbara i rollen som Arthur Dent och personligen blev jag mins sagt positivt överraskade när jag hörde att Sam Rockwell skulle ta sig an rollen Zaphod Beeblebrox. Båda av dessa gör också helt godkända insatser. Det som också talar för filmen, speciellt om man är en stor fan av boken, är att man trots vissa nyskapelser ändå i mångt och mycket försökt få med bokens små knasiga detaljer. Mycket har naturligt nog fallit bort men mycket finns ändå förvånande nog med. Tyvärr är det möjligen här problemet ligger.

Kan man historien är The Hitchhiker’s Guide to Galaxy inte speciellt svår att följa trots att man slängs från en värld till en annan och har en hel del karaktärer och situationer att absorbera. För den som inte kan historien finns det emellertid en risk att filmen blir för mycket eller kanske snarare för litet. Trots att flera av skådespelarna gör en fin insats känns nämligen karaktärerna ändå aningen tunna. Som åskådare får vi med andra ord aldrig riktigt tid att komma under huden på någon av dem. Istället är det historien som tar överhanden men även den känns ibland för tunnsådd och aningen ryckig. Mitt i allt detta finns det också en risk för att flera av de små lustiga detaljerna går den oinsatta tittaren helt förbi.

Trots detta kan jag inte låta bli att tycka om den här filmen. Det må sedan bero på att jag älskar böckerna eller för att jag redan gått och väntat på filmen alldeles för länge för att orka vara besviken. Hur det än är måste jag bedöma den som i varje fall helt sevärd. Så var det med det. Hej då och tack för fisken.

-Sofia Sjö- 3.8.2005