Åldersgräns: F-18
Finsk titel: Highlander - pelin loppu
Distibutör: Scanbox / Finnkino (http://www.finnkino.fi/videot)
hyrvideo
Filmens webbsida finns på http://www.highlanderendgame.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0144964
DVD-fakta: Anamorfisk vidbild (2.35:1); ljudspår både som 5.1 och 2.0; textning på svenska, finska, danska och norska Bonus: kort text-info om Barbuscia, Lambert, Paul och Payne; filmens trailer samt trailrar på Traffic, Animal factory och Militia; kortfilm om filmandet av Endgame (57 min); kortfilm om skapandet av en del specialeffektscener (26,13 min); tre bortlämnade/alternativa scener (1,05 min, 1,32 min och 2,05 min) tyvärr ingen av de scenerna som är i trailern, men inte i filmen. Menyn är enkel att använda och navigera i, men har en fruktansvärt ful animerad bakgrund.

Fjärde filmen i Highlander-sagan hänger mer ihop med tv-serien än originalfilmen. Bättre än de tidigare Highlander-filmerna, förutom den första naturligtvis, men sist och slutligen inte mycket bättre än en sämre episod av tv-serien.

"There can be only one!" stämmer otroligt väl in på Highlander-filmerna. Den första filmen berättade en historia som det egentligen är omöjligt att göra en fortsättning på. Detta stoppade ju inte de pengahungriga filmpamparna och resultatet var Highlander: The Quickening. Film nummer två var egentligen en alldeles fungerande science fiction-film, men genom att blanda med Highlander-mytologi blev resultatet en film som varken fungerar som Highlander-film eller som något annat. Tredje gången gillt tänkte någon och skapade Highlander: The Magician. I den här filmen beslöt man att helt glömma film nummer 2, vilket i och för sig var ett bra drag, men själva filmen blev inget vidare för det (för att vara ärlig måste jag medge att det enda jag kommer ihåg om den tredje filmen var att den var så otroligt dålig att jag nästan somnade flere gånger).
   Dags för film nummer fyra att överta biodukarna, men före det erövrade Highlander-konceptet tv-rutan med en mycket lyckad tv-serie. Efter en aningen trevande start fann tv-serien sin egen nisch i Highlander-mytologin och utvidgade det hela med flere nya och välfungerande ingredienser. I början tänkte man sig att serien skulle tidsmässigt placera sina händelser någonstans före första filmens slut. Snart märkte man dock att detta logiskt sett inte kunde vara möjligt och övergick till plan B: Tv-serien är en helt ny version av Highlander-mytologin som tidsmässigt inte har något med den första filmen att skaffa (och inte med de övriga två heller). Vill man förklara ännu mer kan man ju säga att den första filmens händelser tog plats i ett parallellt universum.
   Filmen Highlander Endgame fortsätter på den Highlander-versionen som skapades i tv-serien. Här har vi både Duncan McLeod (Adrian Paul från tv-serien) och Connor McLeod (Christopher Lambert från de tidigare filmerna) fäktande sida vid sida.
   Premissen är den samma som i den första filmen och tv-serien: Bland oss människor lever en ras av odödliga. De kan endast dödas genom halshuggning och då en odödlig halshugger en annan förflyttas förlorarens livsenergi (eller vad det nu sedan är) till vinnaren. De odödliga kan vara vänner sinsemellan, men var och en av dem vet att det hela kommer att sluta med att endast en odödlig finns kvar.
   De flesta av oss vanliga dödliga vet inget om de odödligas kamp. Tv-serien introducerade "Väktarna", ett hemligt sällskap av dödliga som känner till de odödligas kamp och följer med den på avstånd för att komma underfund med vad de ödödliga egentligen håller på med. Även väktarna spelar en viktig roll i den nya filmen.
   Som fortsättning på tv-serien fungerar Highlander Endgame väl. Jag måste medge att jag inte sett alla episoder av tv-serien eftersom kanal fyra som visade serien här i Finland beslöt plötsligt att sluta sända den mitt i en säsong. Men om inte serien fick någotslags definitvt slut borde filmen passa väl in i tidsflödet.
   I sig själv är Highlander Endgame dock inget vidare. Delar av intrigen är mycket intressanta och t.o.m. dramatiska: vad händer om en odödlig får nog av allt dödande, vad händer om en ödödlig besluter sig för att bryta mot de uråldriga reglerna som skall följas vid kampen mellan två odödliga, kan två odödliga älska varann och leva tilsammans, hur känns det egentligen att få veta att man är odödlig? Tyvärr lyckas inte filmen behandla något av dessa teman, de presenteras och lämnas sedan vind för våg.
   Det hela blir i stället än en gång en kamp mellan en ohyggligt stark och aningen galen ödödlig, som mer eller mindre pluppar fram från intet, och våra hjältar. Allt det här har vi sett förr och bättre både i den urspungliga Highlander-filmen och i tv-serien.
   Ur intervjuerna som följer med på DVD:n som bonusmaterial kan man läsa mellan raderna att det ursprungliga manuset skulle ha koncentrerat mer på livet som odödlig. Tyvärr blev slutresultatet något helt annat.
   Gillade du tv-serien är Highlander Endgame en helt sevärd film i klass med de mindre bra episoderna av serien. Gillade du den första Highlander-filmen är det bäst att du vet på förhand att Endgame inte egentligen har något med den att göra. Vet du inget om Highlander-konceptet kan du glömma den här filmen och i stället se den ursprungliga eller bekanta dig med tv-serien.

-Ben Roimola- 20.8.2001