Ursprungsland och -år: USA, 2001.
Finsk titel: Pedon sydän.
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab (http://www.sandrewmetronome.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.heartsinatlantis.net
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0252501
Enhörningens poäng: en eftertänksam 7:a.

En okänd man flyttar in. I husets nedre våning bor den 11-årige Bobby och hans självupptagna mamma. Ingen vet nåt om mannen Ted (spelad av Anthony Hopkins). Till Bobby säger han att han flyttat från ett ställe sämre än här, vilket inte säger mycket. Men ett förtroende uppstår mellan den gamle mannen och Bobby. Mannen vill att pojken håller ögonen öppna för konstiga män i speciella bilar, eller annonser om bortsprungna hundar: vilket kan vara en kod och betyda att de närmar sig. Vilka de är, som försöker ringa in den mystiske mannen får man reda på först i slutet, men de för tankarna till "Men In Black" - alltså fenomenet, inte filmen. Pojken tvivlar på att de konstiga männen verkligen existerar, men när han själv tror sig se dem ... Han talar dock inte om det för Ted, eftersom han inte vill att hans nyblivne vän ska flytta bort därifrån.
   Filmen utspelar sig 1960 och är uppbyggd som en tillbakablick av den nu vuxne Bobby. Den är ställvis mycket rörande när den befattar sig med den oskyldiga kärlek som växer fram mellan 11-årige Bobby och hans bäste vän Carol. Samtidigt som han känslomässigt så starkt binds till Ted (som kanske får agera som ställföreträdande far) att Bobby känner att han slits isär om Ted försvinner.
   Storyn är en mycket klassisk Stephen King produktion. Den innehåller det övernaturliga som i för honom typisk stil långsamt tar form under handlingens gång. Den innehåller barns upplevelser, såsom Kings verk ofta gör. Kings svaghet och styrka är att han aldrig tycks fatta sig kort. Tegelstensromanerna är hans kännemärke, på gott och ont. Men jag tycker om ordentliga luntor och handlingens mystik, långsamt växande till det crescendo man njutningsfullt ser fram emot. Filmen innehåller allt detta - men gör det på en timme och 37 minuter. Jag skulle gärna sett filmen vara dubbelt längre, det vore den värd, för det är en bra film. Dessutom: knussla inte med den kusliga mystiken! Hearts in Atlantis är inte på nåt sätt skrämmande, om möjligen inte för Hopkins själv, som lär ha tvekat till rollen eftersom den innehåller en scen där han (visserligen falskt) blir anklagad för pedofili. Som filmen nu är, är den en bra film för både barn och vuxna - och snyftaren som säkert hittar fukt i ögonvrån när eftertexten börjar rulla. En varning dock: titeln till trots, har filmen har inte det minsta med den sjunkna kontinenten att göra.
   Anton Yelchin (som spelar Bobby som elvaåring) gör en imponerande prestation: han har bra inlevelse och är mycket uttrycksfull i sin roll. Han är i nivå med gurun Hopkins själv och de passar bra ihop. Vi kommer säkert att se denna grabb på duken flera gånger.

-Peter Damlin- 17.7.2002