I huvudrollerna: Rupert Grint, Daniel Radcliffe, Imelda Staunton och Emma Watson.
Längd: ca 141 min
Ursprungsland och -år: Storbritannien, USA, 2007
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab.
Filmens webbsida finns på www2.warnerbros.com/orderofthephoenix/, den officiella finska webbsidan finns på www.harrypotterjafeeniksinkilta.com.
I IMDb hittas filmen på www.imdb.com/title/tt0373889/combined.

Femte Potterfilmen fortsätter i stort sett på samma linje som de tidigare. Är du en inbiten fan vet du vad du får, men har du inte sett en Potterfilm tidigare är det onödigt att börja med den här. Själv föredrar jag böckerna.

Att skriva en recension för något sådant som Harry Potter and the Order of the Phoenix känns lite ambivalent. Å ena sidan är det ju en ny fantastikfilm, så visst hör det ju till att notera den, men å andra sidan vem skriver man en sådan här recension för egentligen?

Fansen? Knappast, de som är intresserade av filmen går och ser den oaktat vad en recensent skriver.

Den sporadiska filmbesökaren? Minst lika tveksamt, finns det verkligen folk som tänker i banor som ”Hmm... kunde gå gå bio i kväll, vad månne man skulle gå och se? Hur skulle det vara med den här nya Potterfilmen, jag har inte sett en enda av de tidigare och har inte läst någon av böckerna heller, men det kan ju vara kul att se vad ungarna egentligen är så ivriga över.”

Vi kan ju börja spinna upp nystanet här. Råkar du vara någon som inte har sett en enda av de tidigare Harry Potter-filmerna och inte heller har läst någon av böckerna kan du glömma den här filmen direkt. Visst finns det ju vissa hjälpsamma dialogsnuttar som kanske kan få en Potter-oskuld att förstå delar av filmen, men sanningen är att Harry Potter and the Order of the Phoenix är den femte delen i en filmserie med allt som det innebär gällande ett persongalleri modell större som dessutom har diverse interna kopplingar som inte nödvändigtvis kommer helt klart fram i den här filmen. Dessutom är det här inte en James Bondaktig- filmserie där varje film är en egen helhet, nej här ligger vi nog närmare en lång berättelse som delats i sju delar. Visst går det säkert att reda ut vem som är hjälten och vem som är busen, och visst är de pyrotekniska specialeffekterna vackra att se på, men är du intresserad av Potter skall du börja med den första filmen (eller ännu hellre den första boken). Vill du bara gå och se en film finns det definitivt många bättre alternativ för dig.

Är du en Potter-fan, och speciellt om du är en av dem som gillat de tidigare fyra filmerna, kommer du säkert att gilla även Harry Potter and the Order of the Phoenix. Skådespelarna är de samma som tidigare, de skotska och engelska vyerna (plus alla de som är helt konstgjorda) är lika vackra som tidigare och de magiska effekterna är lika snygga som tidigare.

Ytligt sett verkar allt alltså att vara på sin plats, men den femte Potter-filmen känns ändå inte som någon fullträff.

Jag kan inte påstå att jag blev uttråkad under filmens närmare två och en halv timme, men samtidigt kan jag inte heller påstå att filmen skulle ha totalt sugit mig in i sin värld.

I min recension av romanen Harry Potter and the Order of the Phoenix nämnde jag bl.a. att jag tyckte att boken var onödigt tjock för sitt innehåll. Då jag idag cyklade till pressvisingen av den femte Potter-filmen slog tanken mig att filmerna på de här tjockare Potter-böckerna (fyran, femman och sexan; och troligen också sjuan) egentligen borde bli bättre. I en tvåtimmarsfilm kan man ju ändå aldrig ta upp allt som finns i en bok på 500+ sidor. Sålunda kunde manusskribenten göra det som Rowlings förlagsredaktör tydligen inte klarat av och kapa bort de ”onödiga” delarna. Kvar skulle bli en nedbantad version av berättelsen, vilket i det här fallet borde vara en klart bättre version.

Tyvärr är så inte fallet med Harry Potter and the Order of the Phoenix. Visst har man lämnat bort en hel del från boken, men man kan nog fråga sig om man skurit i de rätta delarna. Det var inte endast en gång som jag reagerade på saker i filmen som stred mot berättelsens inre logik. Det här är något som jag inte kommer ihåg att skulle ha hänt en enda gång då jag läst Rowlings böcker. Tvärtom, författaren brukar vara noga med att det som händer känns trovärdigt och logiskt.

På samma sätt lämnar filmens slutreplik, där Harry Potter konstaterar något i stil med ”We have something he hasn’t: something worth fighting for.”, en aningen äcklig eftersmak av militaristisk propaganda. Igen något som definitivt avviker från den känsla av familj och godkännande som den femte Potter-romanen avslutas med.

Regissören David Yates har dessutom inte lyckats ge någon som helst extra prägel åt filmen. Regimässigt känns Harry Potter and the Order of the Phoenix som vilken medioker, färdigt tuggad dussinfilm som helst.

På den positiva sidan kan nog sägas att skådespelarna gör sitt jobb helt hyggligt, men å andra sidan känns det som om ingen av dem egentligen skulle ha någon större roll. Inte ens huvudrollsinnehavaren Daniel Radcliffe, och det här fastän Harry Potter definitivt är den som allt kretsar kring i den femte boken, där Harry uppträder som vilken fasansfull tonåring som helst som anser sig vara universums centrum.

Den enda skådespelaren som gjorde ett större intryck på mig var Imelda Staunton vars tolkning av byråkrat/politikermagikern Dolores Umbridge var otroligt skrämmande i hela sin ljusröda helhet.

Vad skall man säga så här till slut då? Är du en inbiten Potterfan går du väl och se filmen vad än jag säger och blir säkert helt nöjd med filmupplevelsen. Alla andra råder jag att i stället läsa om någon av Potter-böckerna, eller varför inte läsa om hela serien inför den kommande sista boken. Filmen Harry Potter and the Order of the Phoenix kommer man ändå att kunna hyra billigt om ett halvår, eller köpa i DVD-reakorgen om ett år.

-Ben Roimola- 10.7.2007