I huvudrollerna: Michael Gambon, Rupert Grint, Robert Pattison, Daniel Radcliffe och Emma Watson.
Längd: ca 160 min
Ursprungsland och -år: Storbritannien/USA, 2005
Distributör: Sandrew Metronome Distribution Finland Ab
Filmens webbsida finns på http://www.harrypotter.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0330373/combined

I Harry Potter and the Goblet of Fire får vi för en fjärde gång följa med Harry Potter och hans vänner till Hogwarts för ännu ett år av spänning och mysterier. Efter ett snabbesök vid världsmästerskapen i Quidditch som slutar i bedrövelse efter att Voldemorts Death Eaters dyker upp återvänder Harry, Hermione och Ron till Hogwarts där nya överraskningar väntar. Detta år har Hogwarts fått den stora äran att gästa The Triwizards Tournament där en elev från var och en av de tre skolorna för trolldom Hogwarts, Beauxbatons Academy och Durmstrang Institute tävlar för berömmelse och ära och Triwizard pokalen. Eftersom Harry är för ung för att delta applåderar han och hans vänner istället fram Cedric Diggory som av the Goblet of Fire har blivit vald att representera Hogwarts. Efter att alla de olika skolornas tävlanden valts ut spottar pokalen emellertid plötsligt oförklarligt fram Harrys namn. Harry blir nu tvungen att med de andra utvalda delta i turneringen till stort ogillande bland många och trots att han själv inte vet hur hans namn hamnat i pokalen. Det som följer är hisnande tävlingar samtidigt som vänskapsband sätts på prov och Voldemorts skugga lurar i bakgrunden.

Mike Newell är tredje regissören att ta sig an Potterböckerna. Stilmässigt rör sig denna film någonstans mitt emellan Columbus färgsprakande sagovärld och Cuaróns aningen dystrare skapelse. Newell kombinerar effektfulla scener med Hogwarts kala höglandsatmosfär och fångar även enkelt och direkt in det dödliga hot man nu står inför i och med att Voldemort återigen är på väg in i världen. Kort och gott känns det som om man i The Goblet of Fire återigen fått återvända ”hem” till Hogwarts samtidigt som de mörka tiderna som är på kommande tillåts diskret och välavvägt knacka på dörren. För de som älskar boken finns med andra ord det mesta med och filmen följer också boken steg för steg. De bitar som lämnats bort, bl.a. en del material med reportern Rita Skeeter som nu enbart dyker upp i några scener, är sådant man kan klara sig utan och trots att filmens början kan kännas aningen ryckig för den som inte kan historien borde filmen kunna fungera bra för både Potterexperter och -noviser.

Som med de tidigare filmerna hänger historien återigen på några ännu unga men allt mera vana och duktiga skådespelares axlar. Daniel Radcliffe gör återigen en rörande Potter och följs tätt i spåren av Emma Watson och Rupert Grint, som Hermione respektive Ron. Denna film bjuder också på många nya ansikten och rollbesättarna har gjort ett imponerande arbete med att inte minst välja skådespelare att spela de andra deltagarna i Triwizard turneringen. Redan till namnet känner man på sig att Clémens Poésy är som gjord för att spela den ljuva Fleur Delacour och Stanislav Ianevski quidditchmästaren Viktor Krum. Robert Pattison som Hogwarts kämpe Cedric Diggory är också han alltigenom övertygande i sin roll och trots att reportern Rita Skeeter inte intar en lika stor roll i filmen som i boken är Miranda Richardson som klippt och skuren för rollen.

På storfilmer som Harry Potter and the Goblet of Fire finns det naturligt nog alltid klara förväntningar. Tre succéer i rad har inte direkt minskat pressen på varken filmskapare eller skådespelare. Harry Potter and the Goblet of Fire har emellertid något att erbjuda de flesta. Här finns spänning och äventyr blandat med små kärlekshistorier och tonårsosäkerhet och ondskans återkomst på ett välbalanserat sätt som får filmens två timmar och fyrtio minuter att svepa förbi. Naturligt nog finns det scener och karaktärer som kunnat göras bättre och bokens älskare kommer säkert inte att hitta allt de önskat få se. I stort måsta man ändå konstatera att filmen lever väl upp till sina föregångare och förväntningarna som ställts på den. Kort sagt en sevärd och underhållande film.

-Sofia Sjö- 17.11.2005