Regi: James Gunn
Manus: James Gunn & Nicole Perlman; filmen är baserad på serien Guardians of the Galaxy
Musik: Tyler Bates
I huvudrollerna: Dave Bautista, Bradley Cooper, Vin Diesel, Karen Gillan, Lee Pace, Chris Pratt och Zoe Saldana
Längd: ca 121 min.
Ursprungsland och -år: USA/Storbritannien, 2014

Med tanken på den mängd med filmatiseringar av Marvel-serier som gjorts de senaste åren är det lätt att ibland fundera om det inte kunde räcka nu. Om det inte skulle vara dags att försöka hitta inspiration någon annanstans ifrån eller – revolutionerande tanke – försöka sig på något helt nytt. Med det inte sagt att filmatiseringarna av Marvel-serier överlag varit dåliga, verkligen inte. Men det känns ändå som om det skulle få komma en paus snart. Efter att ha sett Guardians of the Galaxy måste jag ändå konstatera att riktigt ännu behöver den pausen kanske inte komma.

Huvudkaraktären i Guardians of the Galaxy är Peter Quill, en man som i unga år blev kidnappad av en grupp halvkriminella utomjordingar just efter att hans mamma dött. Det Quill inte vet är att hans pappa inte var en vanlig jordbo, utan en rymdvarelse, men det är inte det som är huvudtemat i den här filmen. Guardians of the Galaxy tar i stället sin början med att Quill hittar en mystisk sfär på en ödelagd planet. Sfären visar sig innefatta dödliga krafter och Quill blir indragen i en kamp mot den onde Ronan. Till sin hjälp får han en salig blandning av utstötta individer och varelse med en hel rad dolda talanger. Tillsammans blir de galaxens beskyddare.

Ytligt sett och kort sammanfattad så här är det inte så mycket som känns originellt med Guardians of the Galaxy. Unga män som är ovetande om sin bakgrund, blir indragna i oväntade äventyr och räddar världen med hjälp av en ovanlig skara vänner har vi stött på förr, många gånger förr. Men Guardinas of the Galaxy är ändå något annat. Filmen är klart en science fiction-komedi, men inte en komedi så att säga på science fiction-genrens bekostnad, som t.ex. Spaceballs. Det här är en komedi som helt enkel utspelar sig i en science fiction-värld med roliga karaktärer och humoristiska vändningar. Här finns också en del skämt som bygger på att man tar sig an klichéer i genren, men man gör det med en stadig fot inom genren, inte med pikar mot den. Humorn är också starkt kopplad till musiken i filmen, en härlig blandning av hits från Quills och säkert också många i publikens barndom och ungdom.

Guardians of the Galaxy är således ännu ett starkt bevis på att mycket serie-science fiction också gör sig utmärkt på film. Det som även gör filmen bra är att man tagit sig tid att utarbeta en bra story satt i en visuellt tilltalande värld och också satsat och lyckats med rollbesättningen. Nu hör jag inte till de som varit bekant med Guardians of the Galaxy via serien, men fansen verkar överlag vara ense: rätt skådespelare spelar rätt karaktär. Således återstår bara att vänta på en fortsättning och hålla tummarna för att man fortsätter som man börjat.

-Sofia Sjö- 21.8.2014