Manus: Greg Berlanti, Michael Goldenberg, Michael Green och Marc Guggenheim; baserad på seriehjälten skapad av Martin Nodell och Bill Finger.
Musik: James Newton Howard
I huvudrollerna: Blake Lively, Ryan Reynolds och Peter Sarsgaard.
Längd: ca 116 min.
Ursprungsland och -år: USA, 2011

Otroligt dålig superhjältefilm. Undviker du inte den här får du bara skylla dig själv!

Var skall man börja? Jag menar, med en film så dålig som Green Lantern kunde man lika väl skriva en recension på bara en mening: Det här är en usel film, ödsla inte din tid på den, gör hellre t.ex. ett tandläkarbesök.

Men man måste väl skriva något ...

Filmen Green Lantern är baserad på DC:s superhjälteserie med samma namn från 1940. Fast skall man vara riktigt noggrann (och tror man på WIkipedia) så verkar filmen mer vara baserad på den nämnda superhjältens återkomst från 1959.

Jag antar att om man läst serien, och gillat den, så är man kanske intresserad av att se filmen. Känner man inte serien från förr finns det faktiskt ingen orsak att bekanta sig ned den nu. Om en berättelse om en intergalaktisk fredsbevararkår/poliskår där medlemmarna får sin styrka av viljestyrkan hos alla levande varelser i världsalltet och denna styrka kanaliseras genom gröna ringar som ger dem mer eller mind oändliga superkrafter verkar intressant så får jag det nog bara att låta intressantare än det är i verkligheten.

På denna grund läggs ännu hotet från en oändligt ond varelse som lyckats rymma från sitt fängelse och berättelsen om en människa som blir den första av sitt slag att bli intagen i den intergalaktiska poliskåren och där har vi filmen Green Lantern.

Filmen är dålig på så många olika plan att det inte är klokt! Varje sekund jag använder till att skriva den här recensionen är en bortslösad sekund, förutom om jag genom den här texten kan rädda någon läsare från att slösa bort nästan två timmar av sitt liv på att se Green Lantern.

För det första är filmen otroligt förutsägbar. Det är klart från första början vem som kommer att bli ”den stora hjälten” och hur det hela kommer att ”utvecklas”. Ja, ”utvecklas” för någon verklig personutveckling eller ens utveckling av berättelsen hittar man nog inte i den här filmen. Förutom att precis alla karaktärer är totalt ointressanta är de också papperstunna. Ja de känns t.o.m. tunnare än den löjliga 3D-effekten som filmen kör med och som gör att hela filmen ser mer ut som en pop-up-bok än en film. Kan inte Hollywood sluta med det här löjliga 3D-struntet redan!

En orsak som gör filmens persongalleri så ointressant är själva superkraften som den gröna lyktan för med sig. Få saker är så otroligt ointressanta som superhjältar med oändliga krafter och det är just det som den gröna lyktan ger ringens bärare. Bara du har tillräckligt med viljestyrka kan du skapa vad som helst utav tomma intet. Kan man skapa vad som helst klarar man av vad som helst, vilket betyd att inga hinder i världen är för höga för en. Vilket betyder att en berättelse inte borde försöka fokusera på hurdana hinder hjälten får i sin väg (för vi vet ju ändå att han kommer att klara alla hinder).

Skall vi behandla könsrollerna i filmen, nej jag tror det räcker med att säga att jag inte mins när jag senast skulle ha sett en film med en så här otroligt gammalmodig syn på män och kvinnor och hur de bör vara (ja och i den här filmen skall du inte ens tro att det finns något annat än de yttersta polerna i könsspektret). Bara för könsaspektens skull borde den här filmen vara totalförbjuden för hela mänskligheten.

Det finns så mycket man kunde klaga på, men jag vill inte slösa min tid på Green Lantern alls mer än nödvändigt. Jag vet inte hur man egentligen kunde ha gjort filmen mer intressant och inte är jag värst intresserad av saken heller. Jag bara hoppas att det inte görs en uppföljare till Green Lantern även om något sådant nog antyddes i slutet a filmen, men liknande vinkar brukar ju höra till dylika filmer, så vi får väl hoppas på det bästa och att investerarna inte får sina pengar tillbaka från den här floppen.

Gör dig själv en tjänst, gör något annat i stället för att se Green Lantern.

-Ben Roimola- 3.8.2011