[Pärmen på Glastornen]

Glastornen
Författare: K.G. Johansson
Förlag: Wela förlag
Utgivningsår: 2005
ISBN 91-975151-9-1

Glastornen är en ungdomsfantasy som håller samma kvalitet som tidigare utgivna av förlaget Wela fantasy. Men Glastornen kunde lika gärna kategoriseras som science fiction för den innehåller inga övernaturliga element, inga troll eller monster och ingen magi eller trollkarlar. I stället är det en realistisk skildring av en framtid efter den stora smällen. Jordens klimat är ur balans och ökenområden håller på att sprida sig över jorden. Människan försöker klara sig i en ny ogästvänlig miljö, medan en liten del av mänskligheten lever i högteknologiska palats – glastornen. Men storyn är upplagd enligt det klassiska fantasygreppet. Den utvalde pojken – som just fått sitt mansnamn, Varg – får en profetia om att rädda världen, ger sig ut på en lång resa och möter faror och andra kulturer och när han äntligen hittar glastornen får historien ett slut som kanske i detta fall inte är lyckligt men ger hopp för pojken och mänskligheten.

Under resan har pojken sällskap av en varg som verkar vara mer en ett djur på fyra tassar. Vargen dök upp först i en syn och sedan på riktigt. Djuret verkar också styra pojken vid avgörande val och situationerna har en viss mystik över sig. Den mystiken är dock marginell och det ges heller ingen förklaring till den. Kanske får den en mera framträdande roll i en eventuell uppföljare.

Glastornen vid resans slut har tyvärr alls ingen mystik över sig utan är helt och hållet modern teknologi och ganska ointressanta. Men det finns en filosofisk djupsinnighet och boken är en varm berättelse från början till slut. En berättelse om medmänsklighet, kärlek och hopp.

Författaren K.G. Johansson är debutant inom genren men är musiker och har erfarenhet av musikläroböcker och framförallt är han känd som översättare av de stora sf-författarna till svenska under 80- och 90-talet, t.ex. Asimov, Clarke, Heinlein och många andra.

Som helhet är Glastornen lättläst och intressant för både ung och gammal.

-Peter Damlin- 17.3.2006

Se även recensionerna av del två och tre i trilogin: