Finsk titel: Gladiatress
Distributör: FS Film Oy (http://www.fs-film.fi)
hyrDVD
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0339072/combined
  • Skivan innehåller originalljudspåret på engelska som Dolby Digital 5.1 och stereo.
  • Textning på svenska, finska, norska och danska

• Inget bonusmaterial. Väljer man "svenska" från skivans första meny får man dock förutom en svenska antipiratreklam även se trailers på Extreme Honor, Hellboy och The Duel före filmen. Ja, så här var det ju med hyrVHS i tiderna också. Före filmen blev man alltid tvångsmatad med reklam om kommande hyrfilmer. Det som gör situationen aningen komisk den här gången är att reklamfilmerna inte är textade vilket i sin tur gör det aningen svårt att följa med dialogen om man inte kan engelska eller som fallet är med den tredje filmen, kinesiska.

Historisk brittisk komedi med några fantastiska inslag. Trots huvudrollstrion blir det aldrig riktigt roligt. Det finns bättre saker man kan slösa sitt liv på än filmer som denna.

Om trion Fiona Allen, Doon Mackichan och Sally Phillips verkar bekanta har du säkert sett den fantastiska brittiska sketchserien Smack the Pony som dessa tre damer skrev och uppträdde i. Ponnyserien hör i mitt tycke till den brittiska sketchkomedins pärlor och är i samma klass som t.ex. den mycket äldre och redan kultförklarade Monty Python's Flying Circus.
   Kanske är det Allen, Mackichan & Phillips -trions goda anseende som fått filmmakarna att anställa dessa tre i huvudrollerna i den historiska (fantasy)komedin Gladiatress. Kanske har trion nappat på budet då de gillar att jobba tillsammans. Ett som är ganska så säkert är dock att ingen av dessa tagit någon av rollerna för själva rollens eller filmens skull.
   Filmens titel för ju tankarna till Ridley Scotts historiska spektakel Gladiator, som i sin tur hämtade sin inspriration från de stora Hollywoodfilmerna på 1950-60-talen (Spartacus, Ben-Hur m.fl.), men att säga att Gladiatress är en parodi på Galdiator skulle nog vara att ta i. Gladiatress är mera av en generell historisk humorfilm med en liten dos fantastiska kryddor; lite som tv-serierna Hercules och Xena då de har sin mer humoristiska växel i. Gladiatress lyckas dock inte nå upp ens till samma nivå med Hercules.
   Gladiatress berättar om tre systrar någonstans i Britannien år 55 e.Kr. Romarna planerar en invasion av "pritternas" ö och lyckas fånga den mellersta systern Dwyfuc. Den yngsta systern, Wothaboutapig, får i uppdrag att fara på räddingsfärd och lyckas övertala den äldsta systerna Smirgut the Fierce att komma med på färden.
   Resultatet blir en färd till Gallien, infiltration av en nybyggd romersk garnission och några gladiatorkamper. Hela härligheten kryddas med prutt- och sexhumor.
   Gladiatress är en otroligt amatörmässig soppa där intrigen speciellt i början av filmen hoppar hit och dit. Visst gör Allen, Mackichan och Phillips ett bra jobb med sina roller, så bra som nu det mindre inspirerande manuset ger möjlighet till, och visst är filmen visuellt riktigt OK för en mindre humorfilm, men allt det här kunde lika väl (och kanske t.o.m. bättre) ha gjorts av en liten grupp ihärdiga fantasyfilmfans.
   Jag medger att filmen lyckades överraska mig i ett skede (efter att den väl kommit igång och jag fått ett grepp om filmens typ) och lika väl medger jag att jag till och med skrattade högt under en scen. Slutsatsen blir dock frågan "Varför har någon gjort den här filmen?"
   Gladiatress lyckas inte vara en speciellt bra parodi på någonting. Filmens handling är inte heller tillräckligt intressant, eller rolig, för att Gladiatress skulle fullt fungera som en film. Vissa scener är OK, vissa delar av intrigen likaså, men helheten blir helt enkelt för utrdagen. Som en kortfilm kanske det här kunde fungera eller som en samling lösa sketcher, men som en långfilm är Gladiatress endast ett slöseri av pengar och tid.

-Ben Roimola- 29.1.2004