Videons bildformat: tv (4:3)
Finsk titel: Gladiator,
Distibutör: Universal Pictures Finland
Filmens webbsida finns på http://www.gladiator-thefilm.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0172495
Enhörningens poäng: 8

Historisk spektakel om en romersk general som genom svek blir förslavad och får kämpa om sitt liv som gladiator. Inga egentliga sf-element, men en fin film som torde intressera åtminstone fans av episkfantasy och svärdsspel.

Filmen Gladiator är inte fantasy, den är inte science fiction, den hör inte till mappen "sf" på något väsentligt sätt. Sålunda finns det inget tryckande behov att recensera filmen för Enhörningens läsare. Men Gladiator är en bra film, dessutom är det en film som jag tror att de flesta av Enhörningens läsare nog skulle gilla. Så det får bli en kort recension på en icke-sf-film på dessa sf-webbsidor.
   Ridley Scott har änn en gång lyckats skapa en fin film. Galdiator innehåller alla ingredienser som en stor berättelse skall innehålla. Vi har starka karaktärer, stora känslor och ett mål större än livet själv.
   Med allt vad modern filmteknik och digital bildmanipulation har att erbjuda har Scott lyckats skapa en trovärdig bild av antikens Rom. Hela filmen är troligen fullproppad med specialeffekter, men det är effekter som åskådaren inte lägger märke till, effekter av det bästa slaget alltså. Filmens visuella prakt förstörs dock tyvärr av videoversionens tv-bildformat. Som tur lär DVD-versionen ha filmen i vidbildsversion.
   Filmen är ställvis brutal vilket väl kan väntas av en film om gladiatorer. Blodet stänker och våldet är motbjudande, vilket är bra då det enligt undertecknad inte finns något värre än finputsad filmvåld. Som det väl passar i filmens realistiskt inriktade bildspråk är svärdsspelen mer praktiska än spektakulära, men en viss mängd hollywoodkrydda finns nog med.
   Själva grundberättelsen är kraftig och skådespelarna gör ett fint jobb, men av någon anledning stiger inte filmen upp till de höjder som man kunde ha väntat, eller kanske mina förväntningar bara var för stora ("Ridley Scott regissserar ett historiskt spektakel om Rom och gladiatorer... Det måste ju bli som Spartacus... eller Ben Hur... eller...). Gladiator är en fin film, missförstå mig inte, men ett oförglömligt mästerverk är det nog inte. Rekommenderas i varje fall.

-Ben Roimola- 1.1.2001