I ljudhuvudrollerna: Tamio Ôki, Akio Ôtsuka, Atsuko Tankaka och Kôichi Yamadera.
Längd: ca 100 min
Ursprungsland och -år: Japan, 2004
Distributör: Bio Rex Distribution
Filmens webbsida finns på http://www.innocence-movie.jp/
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0347246/combined

Ghost in the Shell 2: Innocence tar oss med till en framtida värld där kyborgdetektiven Batou, som känns igen från den första filmen, står inför ett mysterium. En ny modell av kyborger, skapade enbart för sexuell njutning, har dödat sina ägare och man misstänker nu att terrorister ligger bakom. Batou tillsammans med sin nya partner Togusa får i uppdrag att finna lösningen på fallet. Filmen är med andra ord en science fiction-thriller med inslag av aktion men en sammanfattning av historien säger precis som med den första Ghost in the Shell väldigt lite om den upplevelse för sinnena som filmen gömmer.

Ghost in the Shell 2 bygger på en manga av Shirow Masamune och filmen tar vid mer eller mindre där den första filmen slutade. Majoren, Batous gamla partner, är med andra ord försvunnen men vakar på sitt sätt över Batou och hjälper honom på hans väg. Genom scener som går från stillastående bilder till våldsamma strider och fylls upp av magnifika landskap och formationer och en extraordinär musik skapas en känsla som är svår att fånga i ord. Trots att det ibland känns som att filmen står nästan stilla finns det inte en enda scen som inte fascinerar eller på någon punkt berör. Filmens många olika plan med krävande repliker, ljudelement och bilder som ibland exploderar i färg och form gör att man inte kan annat än låta sig dras med i historien eller upplevelsen.

Om det finns något som är lite tröttsamt med Ghost in the Shell 2 är det möjligen de konstanta citaten tagna alltifrån Descartes till Milton och Bibeln till Konfusius skrifter. Även dessa är emellertid av betydelse och leder till ett utmanande av vår förståelse av vad det innebär att vara människa eller maskin eller snarare både och och varken eller. Var går gränsen när även maskiner verkar ha en själ? När kyborger begår självmord? När kroppsdelar kan bytas ut och minnen laddas upp tills nästan inget kroppsligt verkar bli kvar? Ghost in the Shell 2: Innocence är en resa i upplevelser som trots att en del av det den för fram kan verka aningen tillspetsat och överfilosoferat definitivt är värd att, ja... upplevas.

-Sofia Sjö- 17.11.2005