Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2003
ISBN 91-638-2726-3
Originaltitel: Coraline
Originalutgivningsår: 2002

Neil Gaiman började skriva Coraline i början av 90-talet. Nu har han samlat ihop det han skrev och gett ut en barnbok på 156 sidor.
   Huvudpersonen, Coraline flyttar in med sina föräldrar i ett gammalt hus. Lägenheten bredvid är tom med en igenmurad dörr. En dag är dörren öppen, och Coraline tar sig in i lägenheten. Hon finner sig i en spegelvärld där hennes andra mamma och andra pappa bor. Den andra mamman med knappögon och långa vita fingrar har skapat en låtsastillvaro för att fånga in Coraline. Den surrealistiska världen står i kontrast till Coralines sakliga handlande och kloka drag. Hur gammal hon är framgår inte, hon är så liten att hon stavar fel men så stor att hon med list utmanar mamman. De äckliga detaljerna bidrar till att göra den korta berättelsen riktigt läsvärd: Mammans hår svajar som sjögräs, som undervattensdjur. Med sina lite för långa tänder knaprar hon vällustigt i sig kackerlackor.
   Bekanta sagomoment, som att bli instängd i en spegel eller i en glaskula med snö varvas med mer nyskapande inslag som att Coraline skall få nya knappögon fastsydda på sig. Imponerande är också den andra mammans värld, som blir alltmer skissartad ju mer hon förlorar i kraft. Coralines enda stöd och vän är den talande katten som med mild ironi ledsagar Coraline genom berättelsen.
   Boken rekommenderas för barn mellan 9 och 11 men också en vuxen kan bli stel av skräck. "Barn tycker i regel om boken och vuxna tycker den är för hemsk för barn. De minns tydligen inte vad som är skrämmande när man är liten", säger Gaiman. "De är rädda för hunden i djuraffären som är alldeles ensam...underliga saker. Men de är inte rädda för vampyrer!"

-Caroline Stillman- 5.9.2003