• Bildformatet är vidbild.
  • Ljudspåret är stereo.
  • Textning på svenska, finska, norska och danska.
  • Inget bonusmaterial.

Enhörningens poäng: 1

Urdålig vampyrmilitäraction. Undvik denna med alla medel.

Hur dålig får en film egentligen vara? Kevin VanHooks Frost: Portrait of a Vampire är mycket nära den ultimata bottennoteringen. Dåligt manus, dålig dialog, dåliga skådespelarprestationer, dåliga specialeffekter, dåligt, dåligt, dåligt.
   Frost: Portrait of a Vampire berättar om den amerikanska soldaten Jack Frost som leder en militärkampanj någonstans i Afghanistan (eller på något annat dylikt ställe). Efter en räd mot Ryssarna blir Frosts långtida vän Nat (vem, bryr sig om vad han egentligen heter), biten av en av krigsfångarna. Efter uppdraget i Afghanistan drar sig Frost tillbaka från det militära och ägnar sig (otroligt trovärdigt) åt konstvetenskap. Nat & kompisrana fortsätter den sjutglada karriären som legosoldater. Så småningom börjar det dyka upp blodlösa döda kroppar med bettmärken på halsen i Jacks hemstad och vid det här laget vet vi ju alla varthän det drar sig.
   Filmen lär vara baserad på en serie med samma namn. Enligt de uppgifter som jag lyckades gräva fram på Internet skall serien vara gjord av samma Kevin VanHook som skrivit manuset och regisserat Frost: Portrait of a Vampire. Det är ju tur att VanHook inte våldfört sig på någon utomstående persons skapelse.
   Det bästa med Frost: Portrait of a Vampire är... ja det finns faktiskt inget som är bra med filmen. Den är ju under 90 minuter lång, men ändå känns den fruktansvärt långtråkig och trög samtidigt som intrigen ibland hoppar hit och dit för att förgäves försöka vilseleda tittaren. Skådespelarprestationerna är verkligen dåliga. Speciellt huvudrollsinnehavaren Jeff Manzanarnes är pinsamt dålig där han traskar omkring som en dålig Arnold Schwarzeneggerkopia och försöker vara så imponerande och häftig men misslyckas totalt.
   Filmens behandling av vampyrmytologin är även den helt i egen klass. Dels följer man absolut ingen existerande mytologi (här har vampyrerna inga problem med kyrkor eller andra religiösa objekt, ej heller har de några som helst problem med att vistas ute i solsken), men ändå håller man sig till vissa regler (enda sättet att döda en vampyr är med en påle genom hjärtat, då en vampyr biter en blir man själv en vampyr). Det är ju inget fel med att ruska om vampyrmytologin och omforma den till något nytt, men i det här fallet ger man inga förklaringar till varför man avvikit från de gamla traditionerna. Resultatet blir en känsla av att filmmakarna antingen inte vetat vad de hållit på med eller inte brytt sig om, i värsta fall har det väl varit både och.
   Frost: Portrait of a Vampire är en urdålig film som jag önskar att ingen människa (eller något annat djur heller) skulle behöva genomlida. Jag har faktiskt sett bättre amatörfilmer på webben än den här vanskapelsen, och den kan man se gratis.

-Ben Roimola- 4.10.2003