Filmens webbsida finns på http://thefountainmovie.warnerbros.com/.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0414993/combined.

• Originalljudspåret är på engelska och presenteras i Dolby Digital 5.1.
  • Textning på svenska, finska, norska, danska, och engelska.

• Life on ship
  • 7-delad dokumentär: ”Into the Fountain: Death and Rebirth”

The Fountain kan kanske bäst beskrivas som kärlekssaga som sträcker sig genom tiden. Tom Creo (Hugh Jackman) lever i filmen tre parallella liv. På 1500-talet är han conquistadoren Tomas i den spanska drottningens tjänst, på 2000-talet är han Dr Tom Creon och på 2500-talet astronauten Tommy Creon. I alla sina tre liv kämpar han emellertid mot samma mål, att hitta ett sätt att rädda sin älskade från döden. För att uppnå det är han beredd att gå till den yttersta gränsen i alla de tider han lever i. I The Fountain förs således det vetenskapliga och det mytiska samman och vi tillåts följa Tom på en resa där frågor om livets källa, dödens oundviklighet och kärlekens kraft blir ledstjärnor.

Som man kan vänta sig av en film av Darren Aronofsky är The Fountain en starkt visuell berättelse. Filmen går både naturen och vetenskapen inpå livet och bjuder på flertalet minnesvärda miljöer. Av dessa är kanske astronauten Tommys bubbla den mest tilltalande, men även 2000-talets kalla, vinterklädda värld har sitt att ge. Filmens sätt att kombinera de olika tiderna samt olika symboliska motiv hjälper även det till att skapa intressanta tanke- och bildassociationer. Även om filmen således egentligen bygger på en rätt enkel historia, att vilja rädda den man älskar är väl inte direkt ett nytt motiv, är det en historia som säkert för var och en får sin egen betydelse och som definitivt aldrig tidigare getts denna skepnad. Som med sina tidigare filmer är med andra ord det Aronofsky ger sina åskådare en verklig djupdykning ner i annorlunda värld.

Huruvida man vill gå med på huvudkaraktärens strävanden eller inte är en sak för sig. Kanske kan Creons önskningar kännas meningslösa och hans envishet framstå som blindhet. Faktum är emellertid att Hugh Jackman i The Fountain gör en storslagen rollprestation. Trots att miljöerna man möter i berättelsen är intagande är det ändå Jackman som ger berättelsen en levande kärna. Oberoende av tid eller situation är denna australiensare således övertygande. Även Rachel Weisz för sitt till filmen och erbjuder med sin lugna närvaro en stark motpol till Jackmans plågade karaktär. DVD:ns bonusmaterial ger en mångsidig överblick över filmarbetet och har, som de flesta dokumentär, sina stunder och sina mera utdragna intervaller. Det ger således kanske inte så mycket till filmen men gör inte heller The Fountain till en mindre sevärd film.

-Sofia Sjö- 28.8.2007