Ursprungsland och -år: USA, 2004.
Åldersgräns: 15.
Distributör: FS-Film.
Recensionsformat: film.
Filmens webbsida finns på http://www.sonypictures.com/movies/theforgotten/.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0356618/combined.

Ta Dark City, tillägg solljus, släng i en näve Conspiracy Theory och valda delar av The Fugitive och A Beautiful Mind, krydda med The Matrix men håll dig i New York här och nu, öka på med Julianne Moore och en rad andra duktiga skådespelare, släng in några söta och skrämmande väluppfostrade ungar och avsluta med en tesked psykologi och myten om den hängivna modern och du får The Forgotten. Eller vänta lite, glömde jag någonting?
   Julianne Moore spelar i filmen Telly Paretta, en bedrövad mor som fjorton månader tidigare har förlorat sin son Sam i en flygolycka och har svårt att släppa taget om pojken. För henne finns han närvarande i hennes minnen, minnen hon återupplivar varje dag trots hennes makes (Anthony Edwards) och hennes psykologs (Gary Sinise) försök att få henne att gå vidare. Att något inte ligger rätt till blir klart när Tellys fotografier av pojken plötsligt försvinner och alla i hennes omgivning nu påstår att pojken aldrig funnits. Allt Telly hade var ett missfall och minnena och bilderna av sin nioåriga son är en skapelse av hennes egen hjärna i psykosen som följde. Telly vägrar emellertid tro på att hennes minnen inte är verkliga och sakta men säkert rullas historien upp.
   Det fascinerande med The Forgotten är att man i filmen rätt smärtfritt lyckas kombinera flera olika genrer. Filmen är drama, thriller och science fiction, allt på samma gång. Dragen av en dold verklighet skymtar fram i snabba glimtar men in i det sista vet man inte om det är hos populärpsykologi eller science fiction man borde söka svaren. Istället för att klart och tydligt tvinga in sig själv och publiken i en viss genre håller filmen dörrarna öppna och tanken i rörelse. Att filmen många gånger är visuellt tilltalande, trots att den ibland rätt skakiga bilden ger upphov till viss yrsel, gör inte upplevelsen sämre och skådespelarensemblen gör också sitt för att få till ett trevligt biobesök. Ändå är det något som fattas.
   The Forgotten har mycket som talar för sig, Julianne Moores röda hår mot höstbakgrund är definitivt inte det enda. Historien lyfter emellertid aldrig riktigt (i motsats till en del av karaktärerna som bokstavligen gör det) och hela filmen känns som en skrapning på ytan på ett tema eller en kombination av teman som kunnat erbjuda publiken en bra mycket mera hisnande upplevelse.

-Sofia Sjö- 9.12.2004