Ursprungsland och -år: Storbritannien/USA, 2004.
Åldersgräns: 18.
Distributör: FS Film Oy.
Recensionsformat: film.
Filmens webbsida finns på http://www.miramax.com/findingneverland/.
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0308644/combined.

Finding Neverland baserar sig på en pjäs av Allan Knee och berättar om hur författaren J.M. Barrie (Johnny Depp) kom att inspireras till att skriva berättelsen om Peter Pan genom vänskapen till en ung änka, Sylvia Llewelyn Davies (Kate Winslet) och hennes fyra söner. Filmen är en resa in i en författares fantasivärld där äventyren kommer till liv, hundar blir till björnar, indianer gömmer sig i buskarna och pirater kidnappar ens vänner och allt blir sakta men säkert till delarna i Barries pjäs om pojken som inte ville bli stor. Filmen visar på betydelsen av ett barnasinne samtidigt som verklighetens tragedier ger den ett djup a lá Oscarnominering som väl borde garantera att publiken sluter upp.
   Finding Neverland är på flera sätt en rätt traditionell Hollywoodversion av en känd persons liv. Vi får uppleva både bakslag och höjdpunkter och i slutändan framstår alltid huvudkaraktären som en allt igenom sympatisk person trots sina mänskliga brister. Genom att filmen i första hand belyser J.M. Barries liv i förhållande till berättelsen om Peter Pan kommer man emellertid undan en hel del klichéer med den framgångsrike mannen som ser tillbaka på sitt liv. Istället blir det relationerna som blir viktiga och då speciellt den mellan Barrie och den unga pojken Peter Llewelyn Davies som enligt filmen gett sitt namn åt Peter Pan och som kämpar med sorgen efter sin döde far.
   Marc Forsters Finding Neverland är en film med flera snyftvarningar men känns trots de väntade skeendena aldrig överdriven eller tillgjord. Med ett lugnt tempo och inte onödigt tillgjorda kast mellan verklighet och fantasi blir historien istället en man sakta glider in i och när snyftscenerna slutligen infaller sitter man färdigt med näsduken i handen och torkar diskret tårarna. Genom flera formidabla skådespelarprestationer, inte minst av Freddie Highmore i rollen som Peter Llewelyn Davies, blir historien en berörande helhet som säkert kommer att påverka de flestas inställning till berättelsen om Peter Pan och hans Neverland.

-Sofia Sjö- 3.3.2005