Längd: ca 101 min
Ursprungsland och -år: Japan &: USA, 2001
Finsk titel: Final Fantasy
Distibutör: Oy Egmont Entertainment Ab (http://www.egmont-entertainment.fi)
Filmens webbsida finns på http://www.finalfantasy.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0173840
DVD-fakta: Bildformatet är anamorfisk vidbild; ljudspåret är Dolby Digital 5.1; textning på svenska, finska, danska, norska, isländska, engelska, arabiska, bulgariska, grekiska, hebreiska, hindi, holländska (även bonusmaterialet), kroatiska, polska, tjeckiska, turkiska och ungerska; bonus: massor och åter massor uppdelade på två skivor. Skiva 1: tre kommentatorljudspår till själva filmen, på den första pratar regissören Sakakibara och tre andra japaner från produktionsteamet, kommentatorspåret är inbandat dagen efter att filmen blev färdig, den japanska diskussionen är textad på engelska och holländska, på kommentatorljudspår två diskuterar tre av de engelskspråkiga filmmakarna och på det tredje ljudspåret berättar kompositören Elliot Goldenthal om filmens musik; Boards/blasts (ca 82 min, anamorfisk vidbild, stereo) råversion av filmen med testanimationer, storyboards etc, kan ses med kommentatorljudspår (produktionsfolk) samt textkommentarer som innehåller både pseudofakta från filmens värld och äkta information om filmen; ett antal bilder på huvudpersonen i olika kläder och hårstilar (främst är det flere bilder med henni i bikini); två trailers av själva filmen (1, 35 min och 2,04 min, anamorfisk vidbild med DD 5.1-ljud) samt trailers på anime-filmen Metropolis (2,14 vidbild) och den kommande Spider-Man-filmen (0,33 vidbild DD 5.1). Skiva 2: textad på spanska och italienska; dokumentär om filmen (ca 30 min, stereo, anamorfisk men inte egentligen vidbild); Character files, 7 filmsnuttar (längden varierar från dryga minuten till nästan tre minuter, anamorfisk vidbild) om de olika karaktärerna, både pseudofakta och filmfakta; Vehicle scale comparistion, 3 ca en minut långa filmsnuttar om olika fordon (anamorfisk vidbild); Final Fantasy shuffler (klipp ihop din egen scen av ett antal korta filmsnuttar, anamorfisk vidbild); Trailer exploration (4,43 min, anamorfisk vidbild), kortfilm om hur viktiga trailers är; The Gray Project (5,29 min) kortfilm med tidiga datorstest av karaktärerna; More boards/blasts (2,02 min, anamorfisk vidbild) korta råfilmssekvenser; Matte art explanation (6,04), kortfilm om hur man gör digitala mattebilder; Joke outtakes (1,44 min, anamorfisk vidbild), korta "misslyckade tagningar"; Composite builds (7,39 min, anamorfisk vidbild), kortfilm som visar hur scenerna byggdes upp lager för lager; Original opening (4,47, vidbild), annorlunda öppningsscen för filmen; Aki's Dream (9,31 min, anamorfisk vidbild), filmens drömsekvens som en helhet; Kelly's Thriller (2,31 min, vidbild) kort humorversion av Michael Jackson's Thriller-video med Final Fantasy's karaktärer. Till råga på allt finns även en DVD-ROM-del som undertecknad inte undersökte (har ingen DVD-ROM).

En blandning av lika delar science fiction och fantasy. En sf-film om en framtida Jord som är under attack av utomjordiska varelser. Filmen är en milstolpe inom cinematografins historia i och med att man för första gången i en datoranimerad långfilm använder naturtrogna människor som huvudpersoner.

Final Fantasy var filmen som skulle göra det omöjliga. Final Fantasy skulle vara den första datoranimerade långfilmen med fotorealistiska människor i huvudrollerna. Och visst måste man medge att animatorerna lyckats i sin närmast omöjliga uppgift. Ur enskilda bilder går det inte att se att personerna inte är verkliga, utan ritade med dator. Även vissa enskilda scener är otroligt lyckade och kan säkert få vem som helst att tro att det är en levande skådespelare man tittar på. I sin helhet är det väl dock omöjligt att inte åtminstone misstänka att det är något underligt med skådespelarna. Det är något i rörelserna som är litet väl mjuka, något i ansiktsuttrycken som är aningen stelare än hos verkliga människor och huden som är litet vaxaktig.
   Å andra sidan kan man fråga sig vad det egentligen är för poäng i att försöka hitta det lilla som skiljer Final Fantasys datoranimerade människor från riktiga skådespelare. Det är ju ändå frågan om en animation och man brukar ju inte kritisera tecknade filmer för hur naturtroget tecknade människorna är.
   Häri ligger Final Fantasys största problem. Filmen strävar till att vara möjligast naturtrogen. Flere gånger under filmen satt jag där och undrade varför filmen egentligen är gjord som animation. Skulle det inte ha varit enklare att använda riktiga skådespelare. Men i grund och botten är det ju frågan om att göra en milstolpe, att visa hur verklighetstrogna människovarelser det går att skapa nu. Efter att ha sett filmen är det fullständigt klart för en att det inte kommer att gå så fruktansvärt många år tills en "digitalmänniska" kan användas i en långfilm tillsammans med riktiga skådespelare utan att någon på direkten kommer att kunna urskilja vilken av karaktärerna som är levande och vilken som är uppbygd av ettor och nollor.
   Men hurdan är själva filmen då? Ja, visst ser man på den men, av någon anledning lämnade filmens metafysiska element mig relativt kall. Kanske jag helt enkelt var för upptagen av att gapa över den fina grafiken så att jag inte hann sätta mig in i intrigen. Å andra sidan kändes intrigen relativt tunn. Den som inte vill veta något om berättelsen gör bäst i att sluta läsa nu, för i nästa stycke kommer jag att avslöja filmens handling.
   Vill man kategorisera filmer t.ex. i science fiction eller fantasy enligt innehållet får man problem med Final Fantasy. Filmen berättar om Jorden i en framtid då en enorm meteorit slagit ner och fört med sig utomjordiska varelser som nu försöker ta över vår planet. Inga problem, det låter som ren och skär science fiction. Men då det blir klart för huvudpersonerna och tittaren att de utomjordiska varelserna egentligen är spöken från en avlägsen planet och det hela utvecklar sig till en kamp mellan Jordens själ, Gaia, och den avlägsna planetens själ, märker tittaren att intrigen flyttats åtminstone innehållsmässigt klart in på fantasyfältet. Vill man komma enklast undan säger man helt enkelt att det är frågan om sf.
   Att Final Fantasy är japansk animation, anime, är det nog ingen som ifrågasätter. Filmens visuella uttryck för tittaren en aning på villovägar, men funderar man litet närmare på det hela märker man att intrigen uppvisar åtminstone två särdrag som är så vanliga inom en stor del av anime: melodramat och tentaklerna.
   Final fantasy är melodramatisk så det förslår. Tragisk kärlek, stora tankar om liv och död, ingen av huvudpersonerna går säker etc. Och så har vi det här med tentakler. Vad är det egentligen med japaner och tentakler? Även i den här filmen har de vanligaste monstren väldiga tentakler att skrämma våra hjältar med, och det största monstret är egentligen inget annat än en samling tentakler.
   Tentaklerna och melodramat gör ju inte Final Fantasy sämre för det. Jag tyckte bara det var så lustigt att även här stöta på dem.
   En genomgång av DVD-bonusmaterialet finns ju ovan, men i det här fallet måste jag nog säga några ord även här. Det är helt enkelt en otrolig massa bonusmaterial som man klämt in på de två skivorna. Förutom själva filmen med sina tre kommentatorljudspår har vi ju även enslags råkopia av filmen med ett eget kommentatorljudspår och textkommentarer. Lägg till ännu den andra skivan med sin dokumentär om filmen. Den halvtimmeslånga dokumentären blir nästan dubbelt längre då man tar i beaktande de sjutton små filmsnuttarna som man kan välja att se under dokumentärens gång. Tillråga på allt är några av dessa snuttar försedda med två olika ljudspår! Det hela börjar helt enkelt vara på gränsen till hur mycket information man kan insupa utan att bli stressad över det hela. Dessutom är ju dokumentären inte det enda materialet på skiva nummer två. Totalt finns där ju tretton olika punkter att gå igenom plus sedan DVD-ROM-materialet. Vill du veta mer om Final Fantasy ger DVD:n alltså verkligen något att bita i. Att lyssna igenom de olika kommentatorljudspåren på den första skivan tar ju redan över sex timmar.
   Med detta överflöd av material är det verkligen synd att man inte brytt sig om att översätta bonusmaterialet till något annat språk än holländska. I det här avseendet har filmdistributörerna ännu mycket att lära sig.

-Ben Roimola- 9-20.2.2001