I huvudrollerna: Edward Speelers, Jeremy Irons, Sienna Guillory, Robert Carlyle, John Malkovich
Längd: ca 106 min
Ursprungsland och -år: USA, 2006
Distributör: FS Film Oy
Filmens webbsida finns på www.eragonmovie.com
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0449010/combined

Vad är december utan ett fantasyäventyr? Antagligen en hel del, men att få dyka in i en sagovärld mellan julklappsstress och julfestyrsel är väl inte så illa. Eller borde inte vara det. Eragon heter årets storsatsning. Filmen bygger på boken med samma namn av den unge författaren Christopher Paolini och för oss med till en värld med drakar, ondska och förgångna storhetstider, men med hopp om en ljusare framtid där en ny drakryttare ska utmana den onde kungen och föra världen tillbaka till det den varit. Allt hänger på den unge Eragon, en vanlig bondpojke som av en slump hittar ett drakägg och av äggets drake blir vald till rollen som drakryttare och framtidens och frihetskämparnas hopp. På sin väg har Eragon hjälp av den tidigare drakryttaren Bron och kommer tillsammans med sin drake, Saphire, och Bron att upptäcka sina förmågor. Ondskan hotar emellertid runt hörnet i form av den onde kungen Galbatorix och hans häxmästare Durza. Frågan är om Eragons brådmodighet ska bli hans seger eller hans fall.

Låter berättelsen bekant? Ja, det är svårt att inte jämföra Eragon med både Stjärnornas Krig och Sagan om ringen. Helt fri från originalitet är berättelsen ändå inte och även om en del av karaktärerna känns mycket bekanta har man med flertalet duktiga rollprestationer lyckats lyfta rollfigurerna ur massan. Både Jeremy Irons som Bron och John Malkovich som Galbatorix imponerar. Robert Carlyle i rollen som den onde Durza är även han övertygande. Tyvärr måste det medges att Edward Sleepers i rollen som Eragon, även om han inte gör en mycket sämre insats än andra unga män som under senare år satts att rädda världen på vita duken, ändå framstår som en av filmens svagaste länkar. Till all tur finns Jeremy Irons Bron oftast närvarande, men slutresultatet blir ändå en rad ickeövertygande scener utan det djup man kunnat önska sig.

Eragon har emellertid också en del andra problem. Även om filmen håller ett rätt bra tempo blir flera av dess vändningar aningen för snäva och historien känns stundvis mycket ryckig. Filmen lider också av specialeffekter som inte alltid håller måttet och en mycket varierande skara miljöer och mindre karaktärer som glider förbi utan att förklaras närmare. Eragons drake är visserligen en trevlig upplevelse och bjuder på flera förtjusande scener och flygturer. Andra delar av filmen och kanske framför allt dess stridsscener går istället förbi utan att man lockas att göra mycket mera än att lyfta ett ögonbryn. Till all tur är Eragon inte en speciellt lång film och det är kanske det som blir dess räddning. För dem som verkligen älskar fantasy kan den säkert erbjuda en paus i vintermörkret med i varje fall några trevliga stunder och en och annan överraskning utan att sittmusklerna börjar värka allt för mycket. För dem som inte gillar fantasy, ja för dem finns ju alltid julbestyren.

-Sofia Sjö- 13.12.2006