Längd: ca 86 min
Ursprungsland och -år: USA, 2007
Åldersgräns: 13
Distributör: FS Film Oy
Filmens webbsida finns på http://www.myspace.com/epicmovie
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/title/tt0799949/combined

Efter succén med Scary Movie-filmerna har nu skaparna bakom dessa filmer valt att ta sig an ett lite nytt tema. Epic Movie har, som namnet antyder, inspirerats av de senaste årens många fantasy och science fiction-filmer. Grundberättelsen är hämtad ur Narnia, men i filmen dyker även händelser och karaktärer ur bl.a. X-Men, Kalle och chokladfabriken, Da Vinci-koden, Harry Potter, Stålmannen, Pirates of the Caribbean och Stjärnornas Krig upp, för att bara nämna några. I filmen får vi således, för att sammanfatta huvudberättelsen, följa de fyra föräldralösa ”barnen” Lucy, Peter, Edward och Susan in i det magiska landet Gnarnia där the White Bitch regerar. På resan möter de vänner och fiender från alla hörn av modern populärkultur och får till sist möta den onda drottningen och hennes armé.

Som med Scary Movie-filmerna är det inte handlingen som i sig är det viktiga i Epic Movie. Trots att det kanske finns en svag röd tråd i berättelsen bygger filmen egentligen på korta sketcher där oväntade karaktärer möts och det mest hejdlösa sker. Eftersom materialet är hämtat från i första hand fantasy-genren blir det hejdlösa kanske dessutom ännu mera hejdlöst. Bävrar får ihop det med fauner, pirater dyker upp från ingenstans och räddar dagen, mutanters specialförmågor visar sig inte riktigt vara vad man kunnat tro, Harry Potter närmar sig 40, men studerar ännu, Willy Wonka är en verkligt ond liten jävel o.s.v. Men frågan är väl om det är speciellt kul.

Det är kanske att utsätta Epic Movie för mera av en analys än den är värd eller menad för, men som en kommentar till den moderna populärkulturen har filmen helt klart sina poänger. Vill man veta vad som år 2007 är inne och på tal eller vilka filmer som nått den största publiken är det bara att ta en titt på Epic Movie. För att verkligen få någon njutning ut av filmen måste man emellertid nog, är jag rädd, ha en annan humor än denna recensent. Visst finns det scener som är lite finurliga och, ja, det är lite kul när film-klichéer utmanas. Men när detta inte sker på mera än ett ytligt sätt och inte speciellt varierande för den delen blir det minst sagt tröttsamt till sist. Till all tur har filmen enbart lånat teman från den senaste tiden episka filmer och inte längden. Således är det hela över rätt snabbt.

-Sofia Sjö- 10.4.2007