och Sean Young
Längd: ca 130 min
Ursprungsland och -år: USA, 1984
Finsk titel: Dyyni
Distibutör: Scanbox Finland - Jupiter / Finnkino (http://www.scanbox.fi, http://www.jupiter.scanbox.com)
I IMDb hittas filmen på http://www.imdb.com/Details?0087182
DVD-fakta: Tyvärr är bildformatet "fullscreen" (4:3); ljudspåret är Dolby Digital 2.0; textning på svenska, finska, danska och norska; bonus: minimal text-info om MacLachlan, Stewart, von Sydov och Young ; trailrar på Fixing the Shadow, The Substitute, Things to do in Denver When You're Dead och Robinson Crusoe.
Enhörningens poäng: 4 för filmen 0 för DVD:n

David Lych gamla filmversion av Frank Herberts ännu äldre sf-klassiker Dune är ingen lyckad film. Det största problemet ligger i att boken helt enkelt är för maffig för att kunna destilleras till en enda film. Det lilla som finns av filmen förstörs dessutom totalt av den usla presentationen: att ge ut en vidbildsfilm som Dune i "fullscreen" är närmast ett helgerån. Glöm filmen och läs Herberts roman i stället.

Då David Lynchs episka sf-film Dune öppnade i 1984 möttes den för det mesta av ganska hård kritik. Folk tyckte att filmen var totalt obegriplig och det är den väl om man inte alls känner till Frank Herberts ursprungstext. Romanen Dune (och dess efterföljare) är ett komplicerat och mångbottnat verk som är minst lika omöjlig att göra til en enda film som t.ex. Tolkiens Sagan om ringen. Peter Jackson var fiffig då han genast från början valde att göra en filmtrilogi på en boktrilogi. På samma sätt har man senare gjort en miniserie på Dune som även den finns som DVD och lär vara riktigt hyfsad.
   Problemen med Lynchs film begränsar inte sig till manuskriptet. Scenografin är för det mesta ståtlig och även om formgivningen ibland kan kännas konstig och t.o.m. lustig har filmen ändå en enhetligt design. Så här ser Lynchs Dune ut och där med basta. Det som absolut inte fungerade 1984 och som fungerar ännu sämre i dag är en stor del av specialeffekterna. Tänker man göra en film som stödjer sig såpass mycket på specialeffekter som Dune gör borde man ha kompetent folk att sköta om saken. Om man t.ex. jämför Dunes effekter med effekterna i Blade Runner, som dessutom är en två år äldre film, eller The Terminator och 2010 som är från samma år som Dune kan man bara undra vad Lynchs effektfolk egentligen trodde att de höll på med. En del effekter fungerar naturligtvis helt tillfredsställande, men största delen ser i dag närmast pinsamt dåliga ut.
   Det sista strået i stacken har inget med själva filmen att göra. Det som gör att den här versionen av Dune inte duger att se är kantsencureringen och bildkvaliteten. OK, bilden är inte dålig, men det märks att man inte gjort något extra jobb i att ge ut en definitiv version av filmen. Det som dock inte går att förlåta är att filmen presenteras i 4:3-formatet, kantcensurerad alltså. Dunes ursprungliga bildformat är 2,35:1. Bilden borde vara över dubbelt så bred som den är hög! Så som filmen precenteras nu är många scener totalt obegripliga och alla scener förlorar den pampighet som regissören usrprungligen jobbat för.
   Vill du absolut se Lynchs film skall du hålla dig borta från den här DVD-utgåvan. Vill du veta vad Dune egentligen handlar om skall du läsa boken.

-Ben Roimola- 9.9.2001