Regi: Matt Reeves
Manus: Mark Bomback, Rick Jaffa och Amanda Silver
Musik: Michael Giachhino
I huvudrollerna: Jason Clarke, Gary Oldman, Keri Russell och Andy Serkis
Längd: ca 131 min.
Ursprungsland och -år: USA, 2014

Dawn of the Planet of the Apes är fortsättningen på Rise of the Planet of the Apes, den senaste nystarten av filmserien Apornas Planet. Som namnet på filmen antyder har man inte slösat tid och pengar på en flashig titel utan istället satsat där det gäller, på en stark berättelse och ett flertal övertygande karaktärer. Världen är nu till stora delar ödelagt och i San Fransisco kämpar de få människor som överlevt smittan med att också försöka överleva framöver. För att det här ska ske måste man få igång elproduktionen igen. Problemet är att aporna har makten över skogen där vattenkraftverket finns. Kanske kan en kompromiss nås och en gemensam fredlig framtid fås till stånd, eller så inte.

Det finns mycket som fungerar med Dawn of the Planet of the Apes. Här erbjuds starka karaktärer, både apor och människor, och en utveckling av händelserna som både känns trovärdig och berörande. Precis som i förra filmen är det apan Ceasar som många gånger lyser starkast. Medan mänskligheten har förfallit har aporna ledda av Ceasar byggt upp ett fungerande samhälle där de kan leva fria och trygga. När människorna återkommer är sympatierna därför med aporna, men även hos aporna finns det de som tänker annorlunda och inte vill kämpa för samarbete och fred. Ceasars position är hotad och med den den trygga värld som aporna byggt upp.

Trots att jag måste säga att Dawn of the Planet of the Apes är mycket sevärd och en god fortsättning på serien finns det ändå sidor med filmen som gör mig djupt besviken. I första hand har det här att göra med genus. Jag kan kanske förstå det – Hollywood är trögtänkt, bakåtsträvande och också ofta blind för frågor om genus. Men jag finner det ändå extremt störande att man för det första försett de kvinnliga aporna med smycken. Är kvinnlig besmyckning ett tecken på mental utveckling? För det andra finner jag det extremt tillbakasträvande att det enda Ceasars partner/fru tillåts göra är att föda en unge, vara dödsjuk, tillfriskna och återinförlivas i kärnfamiljen som den godhjärtade modern. Måste intelligenta apor vara lika tråkiga och konservativa som människor när det gäller genus?

Det finns säkert en rad dåliga förklaringar till varför man valt att framställa de kvinnliga aporna som man gör. Kanske är det också så att det finns kvinnliga apor i andra roller, men jag har inte känt igen dem på grund av bristen på smycken. Hur som helst känns det här som ett steg tillbaka. Samtidigt är jag medveten om att man förstås också kan uppfatta kärnfamiljens kärnfunktion på ett annat sätt. Jag såg filmen med min just tolv år fyllda guddotter som efteråt glatt konstaterade att Ceasar nu har två barn. För henne var det en av huvudpoängerna med filmen. Och det är ju inte en oviktig poäng. Ceasar som själv tidigt blev föräldralös har blivit förälder och en bra sådan dessutom. Men måste den svaga, döende kvinnan verkligen finnas med för att vi ska uppskatta det här?

-Sofia Sjö- 21.8.2014