Manus: Christopher Nolan & Jonathan Nolan
Musik: Hans Zimmer
I huvudrollerna: Christian Bale, Michael Caine, Morgan Freeman, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway och Gary Oldman.
Längd: ca 164 min
Ursprungsland och -år: USA & Storbritannien, 2012

Christopher Nolan avslutar sin Batman-trilogi med en nästan tre timmar lång film. Att man orkar sitta igenom den utan problem berättar en hel del om filmen (eller om recensenten).

Christopher Nolans nya film The Dark Knight Rises är den tredje och möjligtvis sista Batman-filmen för Nolans del. Tillsammans med de tidigare filmerna Batman Begins och The Dark Knight bildar The Dark Knight Rises en imponerande trilogi. För visst är det en trilogi. Även om filmerna fungerar som enskilda verk binder speciellt den tredje filmen helheten ihop genom hävisningar och fasta intrigkopplingar till de båda tidigare filmerna.

Handlingen i The Dark Knight Rises kör igång åtta år efter händelserna i Nolans förra Batman-film. Kriminaliteten i Gotham är för det mesta under kontroll och Batman har dragit sig tillbaka. Förutom att den mörke riddaren inte längre verkar behövas är miljonärplayboyen Bruce Wayne bruten både fysiskt och psykiskt och känner längre inget intresse för att flaxa omring som Läderlappen.

Men så visar den stora ondskan igen sitt fula tryne och Gotham behöver sin hjälte, eller kanske inte?

Nolans Batman-filmer är inte färgglada och lustiga actionrullar, som superhjältefilmerna så lätt blir. Nej, speciellt de två första filmerna är mörka skapelser, mörka såväl till sitt innehåll som det visuella. Den tredje filmen är klart ljusare än de två tidigare, men så är ju också Gotham nu en ljusare stad. Vänta dig dock ingen dans på rosor, våld är våld och Batman är en problematisk karaktär.

Att blanda in politik i Batman-leken har Nolan inte varit rädd för i de tidigare filmerna och visst kan man se här t.ex. vissa paralleller till ”Occupy Wallstreet”-rörelsen, fast förd till sitt yttersta och upphöjd ett antal potenser. Men det känns nog lite som om Nolan också tappat det politiska konceptet ibland. Den ultimata samhällsrevolutionen målas upp med konstigt fula färger, å andra sidan kan den inte målas på riktigt annat sätt med den paletten som Nolan använder.

Christian Bale gör igen en utmärkt Bruce Wayne/Batman likaså utmärkta är de återkommande Michael Caine, Morgan Freeman och Gary Oldman. Av de nya nunorma är speciellt Anne Hathaway värd att nämnas. Hennes prestation av rollen som "catwoman" (fast hon aldrig nämns med det namnet) är mycket bra, och här skall nog regissören också få ett extra tack för att lyckas undgå fallgropen att göra Hathaways karaktär till ett dräggelobjekt.

Jag lyfter också på hatten åt Nolan (eller vem det sedan är som tagit beslutet) för att The Dark Knight Rises inte är en 3D-film. Något om åsikten gällande digitalfilm säger ju också frasen ”Shot and finished on film.” som jag råkade märka bland sluttexterna.

Det värsta med sådana här megabudgetfilmer som baserar sig på existerande koncept är att de som sitter på pengarna alltid kommer att vilja ha en möjlighet till en uppföljare. Jag antar att det är en av orsakerna till att filmen sist och slutligen inte blir riktigt så dyster som den kunde, men å andra sidan är det ju skönt med lite optimism i världen ibland också.

En klar öppning för en uppföljare lämnas alltså i filmen, men med The Dark Knight Rises har Nolan nog satt en punkt för åtminstone en berättelse, så man kan ju alltid hoppas att den möjliga uppföljaren tar en helt ny riktning.

-Ben Roimola- 19.7.2012